10 Januari 2011

Rahsia Kobis Merah

Ruangan artikel: Dari Dapur Azli Razali
Akhbar: Utusan Malaysia
Tarikh:7 Januari 2011 /Jumaat


ALHAMDULILLAH kita telah pun melangkah ke tahun Baru 2011. Saya rasa belum terlambat untuk saya mengucapkan selamat tahun baru kepada pembaca Utusan Malaysia yang setia.
Pada minggu ini Dari Dapur Azli Razali membuka tirai 2011 dengan artikel yang akan menceritakan tentang kelebihan kobis merah. Sebenarnya saya tertarik dengan kecantikan warnanya yang berwarna ungu dan merah ini.
Saya pasti kebanyakan daripada anda telah biasa dengan kobis bulat dan kobis Cina berwarna putih yang sering digoreng atau rebus, tetapi tidak ramai yang biasa menggunakan kobis merah untuk menyediakan juadah.

Kobis merah sering digunakan untuk membuat salad namun kobis ini boleh dimakan mentah atau dimasak. Ia boleh dicampurkan dengan ayam, sosej, dan buah-buahan bagi menambah kelazatan menikmati kobis ini.
Kobis merah (Brassica oleracea var. capitata f. rubra) adalah keluarga kobis yang berbentuk bulat, padat dan berwarna merah atau ungu. Berasa sedikit kelat tetapi rangup.

Rasanya lebih lazat sekiranya warnanya bertambah gelap. Jika dibelah anda boleh mendapati ada warna putih berselang seli dengan warna merahnya. Itu yang membuat sayur ini kelihatan mempesonakan.
Warna merah dan ungu terbentuk daripada pigmen yang di kenali sebagai anthocyonin iaitu anti-oksida dalam kelas flavonoid yang sangat baik untuk memerangi radikal bebas dalam badan. Ia dapat mengurang dan mengelakkan risiko mendapat kanser.

Kobis merah juga tidak mengandungi lemak dan bebas dari kandungan kolesterol, kaya dengan kandungan zat besi, vitamin C, riboflavin, potasium dan serat diet. Secawan kobis yang dikisar mengandungi 25 kalori. Dengan kandungan khasiatnya, kobis merah dapat melindungi kita daripada mendapat penyakit.

Kobis merah mengandungi banyak vitamin, mineral dan klorofil yang larut dalam air. Oleh itu ikuti panduan bagaimana anda dapat mengurangkan kehilangan vitamin apabila anda memasak kobis merah.
Sebenarnya adalah lebih bagus jika anda menikmati kobis merah ini secara mentah tanpa dimasak. Jika anda mengambilnya secara mentah pastikan kobis ini dihiris nipis atau dicincang kecil.

Dengan berbuat demikian kobis akan mengeluarkan sejenis enzim myrosinase yang kemudian akan menghasilkan glucosinolates yang bertindak sebagai anti kanser.

Teknik mengukus terbukti dapat melindungi nutrien kobis daripada hilang. Memasak pula boleh membantutkan penghasilan glucosinolates, jadi jika ingin memasak kobis merah hiris sederhana tebal dan biarkan 5-10 minit sebelum dimasak.
Jangan terlalu lama dimasak kerana itu akan mengurang dan menghilangkan glucosinates serta nutrien lain dalam kobis merah. Untuk memasak, panaskan periuk dengan air setinggi 2 sentimeter. Air jangan terlalu banyak kerana ia akan menyebabkan nutrien dan warnanya akan hilang dalam air. Campurkan dengan sedikit cuka atau jus sitrus agar warnanya dapat dikekalkan.

0 comments: