Subscribe Twitter

12 November 2019

Kari kekapis

Assalamualaikum! Resipi kari kekapis nih mudah untuk dibuat tetapi ia mungkin sedikit lain kerana menggunakan kekapis atau lebih dikenali sebagai scallop. dan memasukkan serbuk kunyit dan kacang buah pinggang. Saya menggunakan kekapis yang sejuk beku sebab harga dia lebih murah sikit dan mudah didapati jadi anda mahu merasai kari yang sedikit ada wow! Apakata cuba resipi nih, kalau nak wow lagi beli lobster masak kari... wow sangat kan!?  terima kasih https://iresipi.com/resepi/kari-kepala-ikan/show dengan resipinya, saya telah  ubah tambahkan dengan sedikit renovation hehe.. selamat mencuba!

Bahan Bahan

  • 700 gram kekapis
  • Bahan untuk di tumbuk
    • 3 ulas bawang merah*
    • 3 ulas bawan putih*
    • 1 inci halia.*
    • 1/4 biji bawang besar*
  • Bahan untuk di tumis
    • 3 sudu besar minyak masak
    • 1 sudu kecil halba campur
    • 1 batang kecil kulit kayu manis
    • 2 kuntum bunga lawang
    • Sedikit daun kari
    • Bahan-bahan lain berkaitan
    • 2 cawan santan cair
    • 1 1/2  cawan santan pekat
    • 3/4 paket rempah gulai ikan
    • 1 sudu besar serbuk cili
    • 1 sudu besar serbuk kunyit
    • 1 biji tomato di potong 4
    • 5 batang bendi
    •  2 keping asam keping
    • garam dan gula secukup rasa
    • 3 sudu besar  kacang buah pinggan( kalau suka lebih silakan)

Cara Penyediaan:

  1. Tumbuk kasar bahan-bahan yang bertanda *
  2. Bancuhkan serbuk kari, serbuk kunyit dan serbuk cili menjadi paste yang pekat.
  3. Panaskan minyak dalam periuk, tumisan bahan tumbuk kasar bersama bunga lawang, kayu manis, daun kari dan halba campur hingga naik bau.
  4. Masukkan paste serbuk kari dan cili, tumis sehingga pecah minyak, kemudian masukkan asam keping dan kekapis, tutup selama lebih kurang 2 minit di atas api sederhana.
  5. Masukkan 2 cawan santan cair, biarkan sehingga mendidih, kemudian masukkan satu cawan santan pekat, garam dan gula secukup rasa.
  6. Akhir sekali masukkan tomato dan bendi selama 2-3 minit atau hingga sedikit layu.
  7. Angkat dan taburkan kacang buah pinggang. Siap dan sedia dihidangkan.

Sanwich Roti Artisan


Assamualaikum! lama tak menerjah ke blog sendiri dan berkongsi resipi... Tapi entah kenapa hari saya teruja pula nak berkongsi resipi sandwich. Kali ini saya akan kongsikan resipi sandwich roti ARTISAN. Mungkin ada yang tak biasa dengan roti Artisan. roti Artisan adalah lebih dikenali sebagai roti eropah kuno kerana untuk membuat roti ini kita perlukan starter atau agen penaik khas yang harus diternak sekurang kurang nya 2-4 hari di dalam peti sejuk dan kemudian kita campurkan dalam adunan tepung ketika ingin menguli doh roti. Membuat roti artisan lebih rumit sedikit daripada membuat roti biasa kerana hasil roti yang dibakar haruslah keras dan garing di luar tetapi lembut didalam. Baru baru ini saya ada mempelajari membuat nya dan saya akui ia memang rumit, dan kali ini saya mengambil kesempatan untuk berkongsi sandwich artisan. Tidak banyak kedai roti yang menjual roti artisan in. Mungkin French baguette yang lebih popular disini jadi anda harus rajin mencari nya di kedai kedai roti tertentu yang mungkin ada menjual roti jenis ini. Banyak jenis roti artisan  antaranya baguett,ciabatta, sour dough bread dan macam macam lagi. Anda jangan khuatir dengan tekstur luaran roti ini  kerasnya seperti papan kayu kerana anda hanya perlu toastkan nya sebelum manikmatinya atau membuat sandwich jadi selamat mencuba!


Bahan Bahan
6 keping roti artisan
2 Biji Telur
100gm isi ayam-potong dadu kecil
1 biji bawang kecil-cincang halus
2 ulas bawang putih-cincang halus
150 gm brokoli dipotong kecil
2 ulas cili padi
Sedikit minyak dan garam

Cara membuat
  1. Panaskankan minyak dantumiskan bawang merah dan abwang putih.
  2. Kemudian masukkan ayam dan kacau sehibngga ayam masak.
  3. Masukkan telur dan brokoli kacau sehingga sebati. 
  4. Perisakan dengan garam. angkat dan makan bersama roti artisan.




04 Disember 2014

Daging goreng keledek dengan sos perang

Dari kecil saya nih tinggal bersama aruah nenek dan datuk saya di kampung Kondok Nilai Negeri Sembilan sehinggalah saya tamat sekolah menengah. Atuk saya nih jenis orangnya suka sangat bercerita terutamanya sejarah-sejarah Tanah Melayu, Cerita dari dia mula jadi askar sampai lah insiden zaman dia berperang berperang dengan rtentera Jepun. Datuk saya nih sebenarnya garang orang nya. Pernah saya dikejarnya keliling rumah sebab berebut siaran TV dengannya sahaja tetapi kadang-kadang lucu juga orangnya dan kerap jug cerita lucu yang keluar dari mulutnya. Nama panggilan datuk saya nih Lembab walaupun nama sebenarnya adalah Mahat.Tanyalah dengan semua orang kampong sapa yang tak kenal lembab Ketua kampong merangkap dukun kampong pada masa itu yang suka mengubati orang sakit. Walaupun nama panggilan popularnya lembab tapi ingatannya sangat kuat mengingati setiap peristiwa sejarah yang dilaluinya. 

02 November 2014

Gulab Jamun Manisan India

Assalamualaikum dan salam sejahtera! Ish dah lama giler saya tak post kat blog nih lah, tapi hari nih tiba2 rajin pulak, bukan apa sebab ada bahan jadi copy paste jerlah. Sebenarnya artikel nih adalah salah satu dariapa dua artikel yang telah saya hantar kononnya untuk di kongsikan dalam ruangan saya Dari Dapur Azli Razali dalam akhbar Utusan setiap hari Jumaat untuk bulan Julai lepas. Selepas beberapa minggu masih juga tidak diterbitkan dalam ruangan itu saya menjadi blur2 hairan pasal apa lah artikel saya tak diterbitkan juga. Takde angin takde ribut rupa2nya ruangan saya itu telah ditamatkan tanpa pengetahuan saya. Walaupun saya ada bertanyakan samada ruangan saya itu masih wujud lagi atau tidak tetapi tetap tiada balasan untuk soalan saya itu. Sedihlah juga sebab dah hampir 3 tahun saya berkarya dlaam ruangan saya tuh. Tup tap tup tap ditamatkan akhirnya. takperlah bak kata Tun Mahathir Kalau makan kenyang sangat nanti kita akan jadi mual  jadi sebelum ruangan tuh menjadi mual lebih baik diorang tamatkan. Itulah alasan yang logik  bagi nak menyedapkan hati saya mungkin.

17 September 2014