Pages

04 Januari 2011

Petua diet untuk lelaki

Ada segelintir daripada kaum adam yang tidak tahu bagaimana untuk menjaga kesihatan diri. Ada yang tahu, tetapi kerana kekangan masa dan sebab2 lain makan mereka kurang mengambil peduli bagaimana  untuk menjaga   diet mereka. Maklumlah kadang2 tuh busy sokmo dengan kerja sampai tak sempat nak jaga diet dan lupa untuk bersenam! betul? Saya tidak menafikan yang kesedaran menjaga kesihatan di kalangan lelaki kini telah meningkat.  Apakata kita tengok beberapa tip menjaga diet dan kesihatan diri untuk kaum lelaki ajer. yang pompuan bolehlah jadikan panduan ini untuk dibebelkan kepada boyprend or husband or kaum keluarga yang bernama lelaki termasuk lah saya hehe.

  1. Kurangkan makan nasi dan makanan yang berlemak.
  2. Lakukan senaman ringan yang dapat mengeluarkan peluh selama 30 minit.
  3. Kurangkan hisap rokok kerana merokok boleh menigkatkan nafsu makan.
  4. Elak dari ambil minuman berais. Air air boleh membekukan lemak dalam badan dan ia akan menyukarkan proses pembakaran lemak setelah beku. Amalkan banyak minum air suam kerana ia dapat mencairkan lemak dan melancarkan peredaran darah. 
  5. Amalkan ulam dan makan banyak serat kerana serat dipercai penting untuk membaiki tisu-tisu wajah lelaki (so wajah akan kelihatan lebih tampan hehe). Serat juga dapat meningkatkan tenaga fizikal lelaki ( ha leh jadi cam Hercules! gagah perkasa hahaa)

0 comments: