03 Ogos 2010

Muffinku Dicuri Orang

Pertemuan pertama saya dengan Mr Danial Pengurus Pemasaran produk Dapur jenama Leben adalah kira-kira 2 bulan yang lepas. Menurut Mr Danial, produk dapur berjenama Leben ini adalah produk daripada German dan baru memasuki pasaran Malaysia lebih kurang sudah 3 tahun. Produk ini adalah peralatan dapur yang lengkap untuk memasak iaitu hood, oven dan dapur. Pertemuan dengannya diatur oleh publisher buku saya, sapa lagi kalau bukan si amoi Tracy tuh. Tracy nih tiba2 menghubungi saya dan mengajak saya untuk buat testing oven kerana dia hendak membuka dapur demonya di Kota Damansara. Jadi dia perlu memasang oven di dapur demonya itu. Katanya testing ini perlu untuk melihat samada prestasi oven jenama Leben ini bagus atau tidak. Saya berjanji dengannya untuk datang buat testing pada hari Sabtu petang kerana pada hari yang sama di sebelah  tgahari saya ada interview dengan majalah I Sihat untuk ruangan fokus keluaran Julai lepas. Oleh kerana interview itu dijalankan di IOI Puchong jadi saya tidak ada masalah untuk terus ke tempat jualan produk Leben ini yang juga bertempat di Puchong. Selepas habis  interview, dengan pantasnya saya terus membeli barang-barang  kek di Jaya Jusco IOI untuk testing oven itu nanti. Dalam kepala sudah memikirkan
kek yang paling mudah untuk dibuat! apa lagi kek butter/kek mentega lah. Semuanya di hujung jari hehe. Sampai sahaja di tempat yang dijanjikan saya terus memulakan kerja membuat kek mentega. Alhamdulillah kek yang dibuat menjadi dan mereka sangat berpuas hati dan gembira. Saya mengatakan kepada publisher saya yang oven ini sangat bagus dan setanding dengan  produk-produk jenama dapur yang lain seperti Electrolux  dan Fagor, terus dia ambil 6 biji untuk dipasang di demo kitchennya. Pada pertemuan itu juga Mr Danial ada menyatakan minatnya untuk memanggil saya berkoliberasi dengannya untuk melibatkan diri menjadi jurudemo dalam siri promosi bergeraknya,. wah ini sudah bagus kata saya padanya. Mana tau kot2 boleh plak saya jadi dutanya pulak nanti kan heheh. Berangan jerlah . Takper orang kata berangan tak salahkan, kalau ada rezeki lekat angan2 tuh ehhehe. Jadi selang 2 minggu selepas pertemuan saya dengan Mr Danial, saya mendapat email hangat darinya dan dalam email itu dia ingin saya menjadi jurudemo ketika siri promosi produk Leben di Subang Avenue pada 1 Ogos dan di Kompleks Pisa Penang pada 9 September. Orang kata rezeki jangan ditolak, lalu saya terus memberikan maklum balas dan menyatakan  yang saya sangat berminat untuk menyertai siri promosi itu.. Oleh kerana saya telah memberi persetujuan maka semalam saya telah membuat demonstrasi membuat muffin pisang dan udang goreng mengguntepung. Siri ini saya mempromosikan produk Leben dan dalam masa yang sama mempromosikan juga produk cukup rasa Maggi maklumlah buku kedua saya nanti produk Maggi telah membeli page dalam buku itu untuk pengiklanan mereka, jadi kenalah mempromosikan produknya. Ahad lepas 1 Ogos saya terus ke Subang Avenue untuk sesi demonstrasi yang  telah bermula pada jam 2-3 petang. Tepat jam dua petang saya memulakan demonstrasi saya. Apalagi operasi bermulalah. Crowdnya tidak lah begitu ramai tetapi terdapat lebih 10 orang jugalah penunggu yang setia melihat saya membebel dan memasak. Apa yang boleh saya katakan mereka menanti dengan begitu setia dalam keadaan muka yang sangat lapar heheh. Muffin yang saya bakar itu sungguh harum baunya sehingga memenuhi ruang concourse Subang Avenue dan ia berjaya menarik perhatian beberapa promoter yang jauh dari tempat demo untuk sama2 menikmati muffin yang saya buat. Mereka memberitahu saya yang mereka datang kerana ada bau yang begitu memikat hidung dan selera mereka! Yes! strategi saya menjadi nampak nya hahahs. Setelah 20 minit, muffin yang saya bakar itu masak dan naik dengan elok. Saya terus membawa muffin saya keluar daripada oven dan meletakkannya di meja hadapan. Sementara itu, saya masih menylesaikan menggoreng udang goreng tepung saya itu. Setelah saya membawa keluar muffin itu saya sungguh terkejut apabila muffin di atas meja yang masih sangat panas itu disambar oleh beebrapa pengunjung yang tadinya telah menunggu dengan penuh sabar tetapi berubah sebaik apabila muffin itu keluar daripada oven, belum lagi sempat saya hendak memotong kecil muffin itu. Mereka seolah seperti singa yang membaham mangsanya. Terkejut beruk sekejap saya! beruk pun takterkejut macam saya kot., mereka juga turut mencilok untuk keluarganya sekali aduhhh sungguh tidak sabar orang ini. Sabar aja lah teman!. Ada juga orang di bandar yang berkelakuan macam ini ya. Lucu pun ada juga rasanya hehe. Yang peliknya muffin tuh masih panas sebab baru kuar oven tau! Kok yer pun sabar lah dulukan. Ni tak, wat muka seposen jer diorang nih. Kejadian ini telah memberi pengalaman dan pengajaran kepada saya bahawa pada cooking demo yang akan datang nanti, saya harus membuat demo kek dan  bukan demo makanan yang senang untuk orang curi dan bawa lari seperti muffin ini. Ini menunjukkan muffin memang sungguh digemari dan diminati oleh banyak orang. Kalau cakap pasal muffin ini mesti u all pernah makan muffin di Kenny Rogers! sedap kan? Jadi tidak hairanlah mereka ini begitu teruja sehingga sanggup merembat muffin saya itu. Di samping itu, ada juga yang beriya-riya merisik saya untuk menyalin resepi muffin saya itu heheh. Its ok... no secret recipe lah! heheh. Ada juga yang mengambil kesempatan bertanya resepi2 lain untuk mereka masak di rumah mereka seperti bertanya macamana nak buat kambing barbecue dan ada yang mintak resepi nak masak ikan tiga rasalah. Jadi secara kesimpulannya, saya sangat gembira dengan sambutan daripada orang ramai yang menyaksikan demonstrasi saya semalam kerana ada respon yang positif ~Fuhh legaaa rasanya~ walaupun ada  kejadian tindakan diluar kawalan iaitu insiden muffinku dicuri haha. Tolak tepi jadikan ia sebagai kenangn yang kelakar dan menarik dalam hidup saya, itu sahaja.... Makanan pula jangan cakaplah! dengan sepantas kilat dah licin! sedap sangatlah kot, kalau tak pun kelaparan yang amat sangat agaknya?. terima kasih kepada Leben, Maggi dan Tracy for a wonderful collaboration!. Dalam artikel ini saya akan sertakan resepi muffin pisang yang saya demo semalam dan harap anda dapat membuatnya di rumah ok! Buatlah lebih sikit supaya takde orang yang berebut nanti ya heheh. Dapatkan resepi ini dgn menekan link berikut http://azlirazali.blogspot.com/2010/08/muffin-pisangblueberi.html

17 comments:

Mamahikal's berkata...

salam chef...
memg kelakar ler cita ni..ada juga org yg buat muka seposen main ambil jek muffin tu..kot org tu dah biasa bt mcm tu sblum ni..nasib le chef azli ni baik hati..he3..anywy tahniah..semoga lepas ni chef dapt jadi duta pula..aminn...

Azli Razali berkata...

mamahaikal hehe insyallah kalau ada rezeki adalah mama

Balqis Nazid berkata...

he..he..ada gak orang cam tu ek...
pasti mereka tu tak tahan bau..kot muffin tu depan saya tak taulah saya saya dapat tahan diri ker tak..he..he..
anyway tahniah Chef..Insyallah rezeki menjadi Duta pula lepas ni...

Balqis Nazid berkata...

he..he..ada gak orang cam tu ek...
pasti mereka tu tak tahan bau..kot muffin tu depan saya tak taulah saya saya dapat tahan diri ker tak..he..he..
anyway tahniah Chef..Insyallah rezeki menjadi Duta pula lepas ni...

Cik Agogo berkata...

mujur la saye tak berada di tempat kejadian... kalo tak... mungkin saye pun salah sorang dari yang berebut tu...

free je kan???

hahaa...

eiii... saye mmg menggilai muffin kenny rogers tu... sedappp sangat... tapi nak try buat macam tu tak jadi...

nampak resipi chef letak tu macam best jugak... kan sampai orang berebut-rebut... nak kena cuba nihh... =)

Doria Abdullah berkata...

Hi Chef!
Happily following you back. :-P

FIFIEY LYCHEE MARATION berkata...

sy suka muffin;) n kkepingin ingin rasa muffin anda;)

DIA Muhammad Ashraf Alexis berkata...

ala...sama jer mcam kat kitchen gak... hari tu chef buat muffin pisang..aboy dpt rasa secubit jer...tengok budak2 ni dah abiskan...peh...skit ati giler...

Azli Razali berkata...

ish rugi aboy.nanti saya buat lagi yer

yoona berkata...

hi chef, i dh create my blog..
im Kuna from DF1B1...=)

azrie berkata...

hi chef...this is my blog....
im azrie from DF1B1..=D

nor huzilawati hussin berkata...

salam chef..saya norhuzilawati,student DF 1B1.

SarahSyahira berkata...

chef! thanks singgah blog sy. byw. sy suka makan. he

Tanpa Nama berkata...

sayang skali sy x de bersama... klu x dpt la kuabadikan gambar kenangan yg mencuit hat itu...mesti mak diorang x pernah buat tok diorang kan... kesian...huhuh...

Saleyha Salleyhuddyn berkata...

salam chef..i da create my blog..gruop DHID2...nice story...

ummiross berkata...

waa tahniah chef,semoga terus maju jaya insyaAllah

Tanpa Nama berkata...

Spot on with this write-up, I absolutely believe this site needs a lot more attention.
I'll probably be returning to read more, thanks for the information!
My site : grumpy cat