Pages

11 Julai 2011

Orang Melaka Memang Hevoc!


CECUBER you all baca tajuk post saya  kali nih  kat atas tuh. Cebaca! cebaca! Pasti ada yang tak tau tuh tergaru garu! apa kebenda la nih! hehe bukan apa sebenarnya hati saya berasa sungguh gumbira kerana seramai 150 orang telah mengahadirkan diri mereka ke Bengkel buat Biskut Raya Nestle Cornflakes bersama Utusan Malaysia di Melaka 10 Julai lepas. Orang Melaka memang best! First of all saya nak mengucapkan berbanyak banyak terima kasih kepada orang Melaka dan org negeri lain sebab sanggup meluangkan masa datang pada sabtu lepas ke bengkel ini. Seperti biasa gimik opening acara kali ini sedikit berbeza dengan di KT lepas sebab kali ini ada chef Florence Tan. Haaaa dan ada lagi satu surprise sebab saya di bawa masuk selepas dua orang selebriti fofular nih ngumpat pasal saya masa saya takde sebelum dia panggil saya masuk  ke dalam dewan. Eh silap bukan ngumpatttt... tapi mengaterrr.. eh silap gak sebenar benarnya diorang sok sek sok sek benda yang baik pasal saya dulu  sebelum saya masuklah (kira cam nak promosi pengenalanlah! hehe PROMOSI???? PERLU KER? eh kenalah hahaha. Walaupun gimiknya lain sedikit tetapi objektifnya tetap sama iaitu menunjukkan cara membuat biskut yang betul menggunakan nestle cornflakes.


As usual penonton tak kering gusi lah dengan acara2 yang di conduct oleh dua chef ini sambil saya pun mengambil kesempatan untuk memberikan bantuan dari segi tips dan meyampaikan kuiz serta cabutan hadiah bertuah kepada penonton! Seperti biasa juga event riang ria raya ini tidak pernah mengecewakan dan saya dapati semua peringkat umur dari umur 4 tahun sampai lah ke umur yang lebih 55 tahun join. Wahhh. saya tgk semua org happy mappy!. Sambutan memang di luar jangkaan tau kalau tak caya tgk gambar yang saya attachkan. Kalau nak tgk gambar yang lebih hevoc lagi leh lah ke FB saya. Semasa bengkel ini, ada sorang makcik tuh dia siap pau apron saya. Bila tgh2 mula session tuh dia tanya saya. Awak nih yang ada tulis dalam Mega Utusan setiap hari Jumaat tuh kan? saya pun jawab.. saya lah tuh makcik... Makcik selalu baca dan gunting simpan tau. Ohhh yeker. Masa tuh terasa macam nak meleleh  peluh rasanya eh silap... air mata sebenarnya ehhe sebab kolumn saya itu dihargai dan disimpan oleh seorang makcik yang telah 4 tahun pencen dari cikgu, mengajar BI di sekolah katanya. Tengok betapa setianya pembaca Utusan Malaysia! kerana kesetiaan dia tuh saya souvinirkan makcik nih apron sebab dia nak sangat apron saya tuh katanya. Takper makcik ambiklah apron saya nih  ikhlas dari saya! Terlupa pulak nak tanya.. makcik ada anak dara tak? ehhehe.


Inilah dak shakir tuh! comelkan? Yg bj merah tuh comel tak?hehe
 
Selain daripada tuh saya juga sangat teruja dengan kanak2 yang kecil yang datang masa event nih. Diorang boleh ikut buntut2 mak diaorang join event macam nih! Ada sorang tuh Shakir namanya anak teman FB saya Laily, budak nih comelll sangat...  dan dia sangat setia tunggu hingga akhir bengkel tau. Bila saya tanya si Shakir nih suka makan ke suka masak?. Off course dia akan jawab suka makan! lagi boleh nak tanyakan?. ishhhh apalah.. haha tapi itu bukan pointnya, point saya adalah minat memasak perlu dipupuk dari kecil lagi so si budak shakir nih datang tgk event pun dah kira besar rahmat dah. Mana tau besar nanti dia suka memasak pulak kan. Kita tak tau! Senang jugak mak dia nanti hehe. betul tak? Baik korang kata betul! hehehe. selain ada session menari cha cha oleh Saya,Chef Ismail dan Chef Florence, session meneka umur saya  adalah session yang paling saya suka! sebab bila bukak aja soalan tuh terus diorang bukak lelongan umur saya dari seawal 25 tahun! warghh terkojut pakcik! Macam Pasaran BSKL dan pasar borong   pun adagak masa tuh tau sebab semua org terpekik terlolong duk bidding umur saya dari 25 tahun sampai ke tuuuut tahun hahaha. Ha kau! UMUR HANYA PADA ANGKA BUKAN PD WAJAH! hahaha cam pernah dengar jer tagline tuh kan? Sebenarnya kita perlu mengamalkan pemakanan yang berkhasiat dan  jgn hidup terlalu stress! InsyaAllah kita akan berasa happy dan ceria selalu dan tak cepat makan usia.       
Bergambar lepas habis bengkel! 
     Bercakap pasal makanan sihat nih Nestle Cornflakes adalah makanan yang sihat, jadi amalkan setiap hari lebih2 lagi pada waktu pagi. Kesedaran memakan makanan sihat dan hidup sihat perlu ada pada setiap orang. Bayangkan dalam Nestle Cornflakes ada 10 jenis vitamin dan mineral yang berkhasiat untuk badan serta khasiat sampingan yang baik. Tujuan lain Nestle Cornflakes membuat bengkel2 seumpama ini adalah supaya informasi tentang pemakanan sihat itu dapat disebarkan! Syabas Nestle Cornflakes dan Utusan!. Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada mereka yang telah membeli buku masakan saya dan saya harap yang membelinya dapat manfatkan dengan mencubanya di rumah. Baiklah siri bengkel bergerak Riang Ria Raya ini akan diteruskan ke lokasi akhir di Sg Petani nanti tau pada mereka yang berhampiran bolehlah turut serta mengejoin bengkel ini. Jika ada yang berminat jangan lupa dapatkan maklumatnya di Utusan Malaysia atau klik aja disini untuk mengetahui macamana nak sertainya. Harapan saya adalah pada mereka yang telah mengikuti bengkel ini anda dapat menggunakan ilmu membuat biskut  sebaiknya dan untuk lokasi seterusnya saya berharap orang Sg Petani boleh menggegarkan Swiss INN jom Ramai2 ke Swiss INN Sg Petani 30 Julai ini ok. Jumpa disana!

5 comments:

laily berkata...

tq.. chef.. cz menepek kn pic my son at ur blog... :-)

watyz berkata...

time kasih sbb sudi jumpa saya yer. mmg muda pon awak tu. ingat kan umur dlm 27 rupa nya 34 dah. cam x sesuai jerk. tp sesuai kalo nk nikah dah. hahahhaa

Azli Razali berkata...

watyz sama2 hmm sesuai kan haha

Azli Razali berkata...

laily smaa2

Annie Sulaiman berkata...

Laily.. kemain Syahkir posing... tapi serius tul muka dia. apa chef interview dia lagi ek....