13 Julai 2011

Salmon kukus mastard & sos maggi berlemon

HAMBIK! tajuk makanannya pun dah menjela panjang nak menyebutnya kan? Cuber praktis sebut dalam 6 harakat dalam satu nafas! hehe. Oklah kali nih saya nak kongsikan resipi makanan sihat!  post saya kali nih kira macam wellness editionlah. Bukan apa pas saya balik dari bengkel Riang Ria Raya nestle Cornflakes kat Malaka  hari tuh saya pun singgah lah ke rumah akak dan abang ipar saya kat sungai udang, itu pun sebab nak manghantarkan anak buah saya yang mengekor saya  pi bengkel petang tuh ke umah mak diorang, Jadi nak taknak kena lah hantar. Mula2 kononnya nak angkat buntut pas maghrib dari umah akak saya nih ke Nilai, tapi tup tap tup dia takde kat umah. Pi Jaya Jusco beli pizza katanya. Azlii tunggu makan malam! kak cik beli pizza. Eh langkah kanan aku malam nih, dapat makan free! aminn hehe takanlah nak tolak rezeki pulakkan? Hmmm pas maghrib sampailah akak saya nih kat umah. 
   
      Balik balik kakak saya datang kat saya... acik kau  beli ikan salmon 3 keping! (sambil menunjukkan ikan yang dah mati tuh hehe) acik kau kata Azli ada kat umah leh masak! aduh sudah. Niat di hati nak pencen jap masak malam tuh, nak rileks2 makan pizza tapi kena gak pau hehe. Camnih lah tukang masak kan? Wellll sebenarnya memasak boleh menggembirakan hati orang lain! Itulah prinsip yang saya pegang selama ini! jadi  kenalah kita memasak dengan hati yang ikhlas! Bukan apa, kesian jugak kat abang ipar saya  nih sebab dia tengah recover dari operate jantung jadi dia tak leh makan benda2 yang berkolesterol tinnggi cam pizza tuh. Kesian nya pasal takperlah, saya pun tetaplah gigih ke dapur memasak, alah bukan susah pun, campak2 jer jadilah janji rasa meletup! hehe. 
     Ceritanya camni, saya pi ke rumah kakak saya tuh kira nak pi  melawat abang ipar saya yang sakit tuh lah. Abang ipar saya nih baru jer menjalani rawatan membukakkan arteri jantungnya yang tersumbat oleh kolesterol. Bila dia duk cita2 camana operate tuh dibuat, saya terlopong kejap lah, sebab teknologi yang digunakan olej IJN sungguh canggih. Doktor hanya masukkan tiub setebal mee hoon ke dalam urat dari tangan, tiub ini menggandungi camera dan injap untuk membukak saluran darah  yang telah tersumbat di arteri. Seee? very the canggih kan? so recovery process dia akan menjadi lebih cepat sebab tak perlukan pembedahan yg major. Oleh kerana salmon tuh untuk dia jadi saya perlu memasak makanan yang kurang kolesterollah kan?. Apalagi stim dan rebuslah cara memasak yang paling sesuai dan sihat untuk pesakit2 yang yang ingin merendahkan kolesterol dalam badan seperti abang ipar saya nih.
      Jadi saya menasihati diri saya sendiri dan anda sekalian (eh dah macam khutbah jumaat plak kan? hehe) agar kita sentiasa mengambil pemakanan yang sihat  dan amalkan kehidupan dengan senaman! ishh nih yang paling susah nak diamalkan kan kan? Kali nih saya kongsikan resipi yang telah saya masak pada malam tuh. Walaupun Ikan salmon ini kaya dengan khasiatnya tetapi harganya sedikit mahal. Kalau anda hendak menggantikan dengan ikan yang lain, boleh jer takde masalah. Maklumlah, budget kat poketpun kenalah  jaga jugak kan? tak pasal2 terkempis pulak nanti hehe. Tetapi serius resipi nih memang mudah dan sedap. Anda kena cuba sebab malam tuh memang kami makan berebut hehe. selamat mencuba!

Bahan-bahan
3 ekor ikan salmon
4 sudu makan maggi seasoning
3 sudu mastard
1/2 biji jus lemon
2 batang serai-cincang halus
4 ulas bawang putih-cincang halus
1 1/2  inci halia-cincang halus 
1 batang celery-hiris
1 sudu kecil  serbuk lada hitam
Hiasan
Tomato cincang
daun kesom/ ketumbar

Cara membuat
Campurkan semua bahan-bahan dan gaul. Kukuskan selama 15 minit atau sehingga ikan masak. Bawa keluar dan taburkan hiasan atas ikan.

Bahan-bahan B
Sos
5 sudu makan maggi seasing
7 sudumakan sos cili
1/2 biji lemon
1/ biji tomato-cincang

Cara membuat
Campurkan semua bahan dan gaul sebati. Bboleh dicicah dengan ikan.

6 comments:

Hiddy Asri berkata...

Loike ;)

watyz berkata...

wa..skali apdet hah amik ko. kemain lagik. hehehe

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam chef...
amboi chef.. biar betul guna 3 ekor ikan salmon?? aritu sy beli sekor pun dah 3kg beratnyerrr..(kena share ngan member sbb mahalllll.. hehe) kalau 3 ekor berapa punya byk tu.. leh wat kenduri.. hehe.. agaknya.. 3 keping kot ye chef??

Azli Razali berkata...

madiha saya tulis 3 ke[pinmg lah awak silap baca nh. lau 3 ekor bengkok lah dompet. hehe

MamaJia berkata...

Chef, 3 ekor lah chef tulis..cer tgk kt bhn2 2.Tp sy mmg phm, 3 ekor mksdnye 3 kpg.;-)

ummi 'iffah berkata...

yang chef tulis 3 keping tu dalam cerita chef yg berjela2. mungkin chef salah taip utk bhn2 tu, tu yg tertaip 3 ekor.