Pages

24 April 2014

Jalan-jalan di Hongkong sambil cari Makan

Hai assalamuailaikum dan salam sejahtera semua! Apa kabar? harap sihat. Lamanyalah tak mengomel dalam blog sendiri nih! Untuk pengetahuan anda, saya mengambil keputusan untuk tinggal di rumah tumpangan (guest house) apabila saya melancong dan cari makan ke Hong Kong baru baru ini. Chungking Mansion adalah kawasan rumah pangsanya yang telah diubahsuai menjadi bilik-bilik sewa. Ia.terletak di Nathan Road di Tsim Sha Tsui, Kowloon, Hong Kong. Terdapat banyak pilihan rumah tumpangan disini yang terletak dalam rumah-rumah pangsa. Bila saya sampai jer kat tempat nih masyaAllah saratnya lah dengan orang! terasa macam dalam suasana kat tempat gangster dalam filem2 kongsi gelap Hong Kong tuh tau! Tapi nak wat camana dah tempah kat sini. Nak adventure sangat konon! Hambik kau!  hehehe. Saya garenti ada sesetengah orang sure berasa tidak selamat dan berasa rimas dengan keadaan yang macam nih. Dengan orang yang pelbagai manusia sibuk keluar masuk berkeliaran di kawasan ini!
      Tetapi bagi saya ia suatu pengalaman yang baru dan menarik kerana ia ternyata berbeza dengan pengalaman saya melancong sebelum2 ini. Hongkong adalah sebuah Bandar yang cantik dan malamnya sungguh berwarna warni dengan lampu neon yang menerangi di setiap ceruk Bandar ini. Sebuah kota yang terancang, sesuai sebagai sebuah bandaraya pelancongan. Bangunan2 pencakar langit yang pelbagai bentuk ada di Bandar ini! Tinggi2 belaka! Kira ada jer bangunan2 yang cantik yang boleh kita selfie2 ok! Bagi mereka yang suker berselfie, kat bangunan pun jadi yer!
Tuh belum lagi dengan bus double decker dan bas elektriknya lagi. Pun cantik untuk dijadikan background untuk berselfie!! Hehehe tak kisah lah janji ada kenangan! Di Hongkong walaupun duitnya rendah tetapi kebanyakannya harga barangnya adalah dua kali ganda lebih mahal dari duit kiter!. Yang pasti kalau pi mana2 negara yang mahal jangan dokonvert duit kita! memang terbeliak-beliak lah biji mata sebab mahal! Bercakap pasal transportation plak di Hongkong Keretapi bawah tanahnya iaitu MTR memang memudahkan anda untuk kemana-mana. Yang penting sampai jer airport belilah kad MRT yang dipanggil Octopus card. Then boleh guna untuk berjalan sampai lebam!
         Kalau boleh beli yang unlimited travel tuh lagi bagus berharga 300dollar bersamaan 150hinggit! Saya sampai di Hongkong malam jadi jawapannya berehat jer lah esok jerlah baru mula jalan! So hari pertama di Hongkong saya telah mengunjungi The Peak iaitu puncak dimana anda boleh melihat permandangan Hongkong yang cantik dari atas bukit. Untuk sampai ke puncak tuh kita boleh menaiki bas atau kereta atau teksi sebab ada jalan raya ker atas sana kalau nak lebih rasa classic boleh naik keretapi klasik ke atas yang dipanggil tram Di sini, jika anda ingin ke tempat menarik yang berbayar anda perlu datang awal. Jadi tidaklah anda beratur terlalu panjang dan menunggu lama untuk masuk ke tempat itu. pi awal pagi dalam kul 9 camtuh ! itupun dah beratur dah! Di sini juga terdapat Madame Tussauds, muzium lilin yang dmempamerkan patung seleberiti popular dunia. Terdapat dua buah taman tema yang sangat popular di Hongkong iaitu Disneyland dan Ocean Park. Oleh kerana saya cuma mempunyai tiga hari di sini. (Hmmm orang tak lama kat sini sedih!) Jadi saya hanya sempat ke Ocean Park sahaja. Mungkin lain kali jika ke Hongkong lagi pasti saya akan ke Disneyland pula. Ocean park adalah taman laut yang mempunyai taman tema permainan seperti roller coaster, whirly bird, the flash dan macam-macam lagi. Selain itu terdapat akuarium hidupan laut, pertunjukan ikan dolphin dan singa laut dan zoo panda. Memang cantik tempat nih taman temanya kalau nak pi boleh naik kabel car atau train! tepi laut lokasinya!  Hari terakhir kami berjalan-jalan di Bandar Hongkong dan destinasi yang kami kunjungi adalah Pelabuhan Harbour, muzium seni dan star avenue.Di waktu malam aktiviti yang harus dilakukan adalah berjalan-jalan sekitar Hongkong dan membeli belah. Apa lagi shopping lah uolll! Banyak tempat shopping ala2 street market kat sini contohnya seperti di lady’s market, sneakers street dan temple street market. Ia umpama kedai-kedai di Petaling street tetapi disini lagi meriah!
Apa yang penting kalau nak soping sakan bawak duit lebih! habis cerita. Kau shopping lah macam nak rak! No hal nya. Kalau bawak duit ciput cam saya nih, shopping ala2 sopan2 manja jerlah, beli mana yang patut jer! tetttt! Bagi pelancong Islam, makanan Halal boleh kita cari disni. Saya mendapatkannya di sekitar penginapan saya dan di Masjid Ammar and Osman Ramju Sadick Islamic Centre yang terletak di 40 Oi Kwan Road Wanchai, Hong Kong, Wan Chai, Hong Kong. Disini terdapat makanan Cina yang yang halal dan jika ke sini jangan lupa mencuba dim sum halal yang sangat popular di jual di kantin dalam bangunan ini. Tapi kat sini pun kalau nak pi kena pi awal. Kalau tak dimsum wasalam !  A.K.A akan cepat habis kerana memang sangat ramai yang datang ke kantin ini. Rugilah kalau pergi then u oll tak cuba dimsumnya yang enak itu. Di sekitar masjid ini juga terdapat makanan yang halal seperti makanan arab dan India. Baiklah Saya kongsikan satu resipi dimsum goreng yang telah diubah suai.Terima kasih kepada Chef Hidayat atas resipi ini.

mai has berkata...

Hong Kong melahirkan jutawan lebih ramai dari negara lain dlm dunia.menarik bukan?:-)

Mummy Dina berkata...

bestnye..boleh makan chinese food puas2..:)

huda berkata...

syok2 p melancong...da kawin ni babai plan berjalan...tapi insyaAllah nk p melancong lai..tengok n kenal dunia luar dari kaca mata sdnr...

Olie berkata...

Best nya.. tak pernah pegi.. Teringin nak pegi musim sejuk nak main salji..hihi

Etuza berkata...

asalam seronok ya di hongkong..done follow ya