18 Jun 2013

Percutian Ke Surabaya

Dua minggu lepas saya sempat melancong ke Surabaya selama 3 haribersama Editor saji abang Joha dan make up artis terkenal abang Zul Fazli. Pada mulanya saya terpaksa membatalkan percutian saya ini kerana ayahanda saya yang tercinta baru lima hari pulang ke rahmatullah sebelum saya berangkat. Insiden sedih ini telah membantutkan semangat saya untuk bercuti tetapi setelah dipujuk oleh rakan dan ditambah lagi semua tiket dan pakej telah dibayar jadi saya kuatkan semangat untuk terus juga.Tak pergi membazir pula nanti! Tak apalah saya hanya mampu redha kerana Allah lebih sayangkan aruah. Mungkin percutian ini saya dapat tenangkan hati yang sedih ini disamping dapat juga saya membuka mata melihat tempat orang.Yang paling penting pengalaman percutian saya ke Surabaya dapat saya kongsikan bersama pembaca setia ruangan ini. Surabaya memang satu tempat percutian yang menarik. Surabaya merupakan Bandar kedua terbesar selepas Jakarta. 
 Surabaya bermaksud buaya dan ikan jerung dalam bahasa jawa kerana legendanya kedua binatang ini pernah bergaduh berebut Surabaya. Terdapat pelbagai suku kaum masyarakat di Surabaya antaranya jawa, Madura, Sunda, Batak, Banjar, Minangkabau dan Bugis. Jadi kehidupannya memang dekat dengan kita di Malaysia terutama yang ada pertalian darah dengan kaum masyarakat ini maklumlah kita ini serumpun. Penerbangan ke Surabaya mengambil masa 2jam 30 minit dan kami selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Juanda Surabaya jam 11 pagi. Kami terus menuju ke kampong Monopoloh di Bandar Malang kerana menghantar pembantu rumah teman saya ke sana untuk meraikan majlis perkahwinan anaknya. Kami telah melewati satu kawasan banjir lumpur yang telah menenggelamkan sebanyak 16 buah kampung. Banjir lumpur panas Sidoarjo atau Lumpur Lapindo adalah peristiwa penyemburan lumpur panas di lokasi penggalian PT Lapindo Brantas di desa Renokenongo, Sidoarjo sejak 27 Mei 2006 Kawasan ini telah dibina tembok yang tinggi juga supaya lumpur tidak sampai ke jalan raya. Dikatakan pada mulanya kawasan ini dirancang untuk menggali minyak tetapi kerana kecuaian pihak berwajib maka berlaku kecelakaan sehingga tersembur banjir lumpur. Perjalanan mengambil masa 4 jam untuk sampai ke kampong bibik teman saya yang saya panggil bah saja. Jauh juga rumah bah nih sampai naik lenguh buntut. Tapi apabila sampai dikampungnya saya teruja melihat kehidupan kampungnya. 
  Yang paling menarik dapurnya masih lagi tradisional iaitu dibuat dari lumpur dan menggunakan kayu api. Best giler! Setelah selesai makan malam di rumah Bah Kami bermalam Grand Palace Hotel di Malang. 
Pelbagai Jenis Kuih . Enak bangat!
 Hari kedua pula kami sempat singgah di pasar pagi kota Malang dan disini saya sungguh teruja kerana pelbagai makanan tradisi orang Surabaya terutamanya masyarakat  Jawa yang tidak pernah saya nampak dan rasa saya temui di sini seperti tape bakar,dawet, lumpur dan leker dan macam-macam lagi. Yang paling seronok adalah melihat tempe yang dijual di pasar ini.Macam2 jenis dan bentuk tempe ada dijual disini.
Pelbagai tempe dan tauhu

 Selepas itu kami ke daerah batu Malang menuju ke Kusuma Agro Wisata  sebuah kawasan tanah tinggi yang terkenal dengan penanaman epal. Tetapi malangnya musim buah epal adalah pada bulan Ogos. Kami berasa sedikit kecewa tetapi kami sempat memetik limau di ladang ini. Kami hanya dibenarkan memetik 2 biji limau ajer! Jadilah dari pada takde kan?
Di Ladang Epal!
Selain buah-buahan sayur sayuran turut ditanam di ladang seluas 70 hektar ini. Sebelum berangkat kami disajikan dengan jus dan puding guava merah.
Mmmm sedap betul rasanya! 
Jus Guava dan puding Guava merah. Yummy!

  Selepas itu kami ke air Terjun Coban Rondo. Air terjun yang setinggi 84 meter ini tersimpan cerita legendanya iaitu seorang puteri telah menjadi janda di air terjun yang menunggu kepulangan suaminya yang telah mati mempertahankannya dari gangguan seorang jejaka.
Ini kes cinta sinetron, jantan ngorat bini orangler! Cis bedebah kau! Jantan x guna! Hehe. Setelah kejadian itu air terjun ini dinamakan Coban(air terjun) Rondo (janda) dalam bahasa jawa.
Setelah itu kami menuju ke lokasi seterusnya iaitu Gunung Bromo  yang terletak di Taman Nasional Bromo Tengger Semeru, di timur kota Malang. Kami tidur satu malam disini. Kawasan ini sejuk yang amat jika di bulan Ogos dan suhu boleh mencecah 2 darjah Celsius. Pada malam tuh suhu hanya 10 darjah Celsius jer. Itu pun dah berasap asap mulut bila bercakap! Gunung Bromo (dari bahasa Sansekerta atau Jawa Kuna adalah Brahma, salah seorang Dewa Utama Hindu), merupakan gunung berapi yang masih aktif dan paling terkenal sebagai kawasan pelancongan di Jawa Timur.Tidak lengkap kiranya kalau berkunjung disini jika tidak melihat panorama matahari terbit.
Melihat sunrise di Gunung Penanjakan
Orang melihat sunrise di Gunung penanjakan
 
 Seawal jam 3 pagi kami telah bangun menuju ke gunung Penanjakan dengan menaiki kenderaan Jeep Pacuan 4 Roda. Suhu di di sini sungguh sejuk iaitu sekitar 10 darjah Celsius.  Jalan menuju naik ke gunung ini berliku-liku dan sangat tajam. Ianya berbahaya jika tidak berhati hati. Macam Camel troffi rasanya masatuh! hehe. Untuk sampai ke sini perjalanan mengambil masa lebih kurang 30 minit sahaja. Apabila sampai di puncak penanjakan kami sempat pekena kopi panas tapi lepas 5 minit kopi dah jadi kopis dingin sebab suhu sejuk di atas puncak nih! Matahari mula terbit jam 5.15 pagi dan saat itu semua orang sungguh teruja termasuk saya apabila dapat melihat kecantikan matahari terbit ciptaan Tuhan! Saujana mata memandang! Dari sini kita boleh melihat gunung Bromo, gunung Semeru dan gunung Batok. Selepas 2 jam kami menuruni gunung penanjakan dan menuju ke savannah di kaki Gunung Bromo.
Savannah di kaki di Gunung Bromo. 

Gunung Bromo merupakan kawah gunung berapi yang masih aktif. Kali terakhir gunung ini meletus adalah pada tahun 2011. Kawasan ini digelar lautan padang pasir kerana dilitupi oleh belerang gunung berapi dulu dan hanya rumput dan lalang sahaja yang tumbuh. Disini ada tempat menarik lain antaranya padang pasir yang digelar pasir berbisik. Ia dikatakan pasir berbisik kerana pada Bulan Ogos merupakan musim angin kuat dan apabila pasir ini ditiup ia akan mengeluarkan bunyi seperti psst psst psst kerana pasirnya bergesel antara satu sama lain apabila angin bertiup.  Menarikkan? Tempat ini juga pernah dijadian lokasi filem Pasir Berbisik lakonan hebat Dian Sastrowardoyo dan Chritine Hakim. Walaupun untuk sampai ke sini dalam 20 minit tapi saya tak sempat nak pergi ke paasir berbisik ini, maybe next trip pasti saya akan pergi.



Permandangan Gunung Bromo dari bawah


Permandangan Gunung Bromo dari lokasi hotel kami

Hari Ketiga adalah peluang kami membeli belah sakan di Kota Surabaya! sebelum itu kami singgah di Muzium rokok Sempoerna. Rupernya ada makna sempoerna iaitu sempurna dalam kehidupan. adoiii isap rokok tuh sempurnaker?
Bukankah merokok itu memberbahayakan kesihatan? apa2 pun muzium ini best sebab ada sejarahnya yang tersendiri dan yang paling  cool sebab leh shopping dalam tuh! saya bukan shopping rokok tapi shopping bajunya. Tapi pada mereka yang nak shopping rokok dia ada kilang dia yang boleh anda beli sakan. Sukerlah saya nak memberi nasihat bahawa rokok merbabahayakan kesihatan hehe! Kami juga sempat berkunjung ke muzium kapal selam di sini. Terasa macam askar tentera laut pula bila kat dalam kapal selam nih! terbaboom! Kami juga ambil peluang pergi ke Pulau Madura dan membeli belah kain batik Madura.
Dalam Kapal selam Pasopati 410
 

Shopping!

Sebelum ke airport nak balik kami singgah ke restoran IBC dan kami sempat mencuba pelbagai jenis sup di restoran ini seperti soto, dan sup rawan. Memang layan habis! 
Antara makanan Surabaya yang kami nikmati!

 Oklah kepada pembaca sekalian, jika ke Surabaya jangan lepaskan peluang membeli batiknya yang memang cantik-cantik sampai rambang mata dibuatnya dan dan yang pasti jangan tidak mencuba makanannya yang enak-enak sekali. Minggu ini saya kongsikan satu makanan yang sangat popular di Surabaya iaitu Pecel Lele yang bermaksud ikan sambal.

5 comments:

hafiz hafizol berkata...

Salam Chef.. Bila saya boleh rasa masakan Chef nie ??? Hehehehe :p

Nazia Nizam berkata...

Teruja tengok blog chef

Tanpa Nama berkata...

Salam, azli,
Pakej perlancungan mana yang azli gunakan, it seem interesting. Boleh give some info

Siti Aishah berkata...

Assalam. Saya memang sedang mencari ejen pelancongan tour guide ke surabaya bromo. Boleh share chef punya ejen?

noor berkata...

in shaa allah kmi akan kesana nnt..teruja sgt bila bc kek blog chef