Pages

27 April 2013

Kudap-kudap kacang pecan

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Apa kabar u olll! Sihat2lah hendaknya!Kali ni saya nak share satu resipi kudap-kudapan yang agak menarik untuk kita buat di rumah. Nak tau saya dapat resipi nih kat mana? Biasalah, saya dapat resipi nih kat mana lagik kalau tidak dalam kelas masakan saya bersama student2.  Hari tuh depa buat menu nih untuk kelas komersial!  pastuh saya makanlah sebutir. Mula rasa-rasa, pastuh makan.. makan punya makan tak bleh berenti plak.. sebab sedap. Itu lah penangan kudap2pan ini kalau nak tau! Terus done2 tuh jugak saya suwuh student saya tuh sukat resipi dia jadi standard resipi dan ini lah hasilnya. Untuk buat kudap-kudap nih petua dia adalah bila masak gula tuh dia kena bagi likat sebab kalau tak likat nanti bila kita bakar dalam oven gula tuh tak set dan tak garing. Dia macam kita buat gula untuk kuih keria. 
     Sapa yang pernah buat kuih keria taulah gula dia nak masak sampai camana. Tapi kalau mereka yang tak biasa tuh pastikan gula tuh masak jadi pekat dan buble dia perlahan jer, itu tanda dia dah masaklah gulanya. Mungkin ada yang pelik dengan serbuk cili cayenne tuh kan? maklumlah tak pernah dengar katernya! ishh jangan pelik sangat lah, cayenne tuh adalah jenis cili yang dipanggil Cayenne. So kalau tak jumpa kat pasaraya, guner jer serbuk cili kita yang biasa tuh. habis citer! tapi jangan wisaulah, ada jer jual serbuk cili cayenne tuh yang penting rajin2kan mata korang tuh  meliar carik serbuk nih.hehe! Saya harap anda boleh cuber resipi ini ok! Oklah saya nak sambung makan kudap-kudap nih tak boleh tahan dah nih kang taip panjang2 rugi plak nanti kudap-kudap nih kena bedal plak nanti, nyesal  . Salam semua... cau!

Bahan-bahan
1 cawan kacang pecan
10 sudu besar air
10sudu besar gula
1/2 sudu kecil serbuk cili cayenne

Cara membuat

  1. Masak air, gula dan cili sehingga pekat dan likat kemudian matikan api. 
  2. Masukkan kacang pecan dan gaul.
  3. Alihkan dalam dulang dan jarak-jarakkan kacang pecan
  4. Bakar dalam ketuhar dan bakar dengan suku 170darjah celsius selama 8 minit.

0 comments: