Pages

23 Julai 2012

Bebola kentang Nestum

Cak!hehe. Apo kabar! Pada bulan nih saya telah berpeluang membuat beberapa menu untuk bersahur dan berbuka untuk majalah Saji dan produk nestum. Post kat blog saya kali ini, saya akan sharekan  menu menu yang dah saya ciptakan menggunakan nestum ok . Saya dah buat  6 resipi yang terhangat di pasaran (eceh! terperasanlah plak aku nih) menggunakan nestum.  Sebelum puasa lepas saya  berkesempatan menjalankan 3 roadshow nestum di 3 pasaraya Tesco di Puchong, Maluri dan Ampang.  Semasa Road show ini saya buat live show menunjukkan dua resipi terpilih dari 6 resipi yang telah saya cipta. Respon agak baik kerana mereka impress bin hairan sebab nestum boleh buat makanan yang panas katanya dan mereka dapat idea untuk buat juadah nih untuk keluarga. 
     Apa kata kita ketahui sedikit informasi kesihatan nestum ini ok. Nestum merupakan bijiran sarapan pagi yang bagus untuk dimakan waktu pagi. Ia dapat memberikan tenaga tambahan pada waktu pagi jadi kita takdelah rasa lesu jer pada waktu pagi terutama pada anak2  yang bersekolah. Jadi dengan ciptaan saya ini anak2 dan ahli keluarga lain takde lah boring kan? makan nestum dengan cara yg lama iaitu nestum campur susu dan buah segar. Jadi dengan ciptaan saya ini at least adalah kepelbagaian sikit dalam kita menghidangkan makanan yang berasaskan nestum. Taklah jemu sangat. Selain itu anda boleh beri kejutan pada teman atau sanak saudara jugak tau sebab diorang tak pernah makan makanan nih sebelum nih. Antara khasiat lain nestum ianya mengandungi, vitamin, A,C,D,E Kalsium, zat besi dan Protein. Ia dibuat dengan bijiran penuh seperti gandum penuh, barli dan beras yang dapat membantu penghadaman so kalau ke toilet tuh takde lah duk berejam rejam kan? jadi orang lain takdelah mengamuk tunggu korang lama sangat cari idea  kat toilet tuuu hehe.          
Baiklah takyah cerita panjang-panjang. Saya nak cerita pasal resipi kali ini iaitu bebola kentang. Ini adalah versi begedil kentang yang saya cilok tapi saya modified bagi sihat sikit.Itu yang saya bakar dia dari kita menggoreng dia. 

      Yelah selalunya maklum balas yang saya dapat bila diorang buat begedil, begedil akan hancur bila gorenglah dan sebagainya jadi bila bakar nih selamat lah sikit begedil korang sebab tak hancur. Selain sihat tak payah goreng, korang leh jimat duit sebab tak payah guna minyak hehehe Baiklah apa tunggu lagi cubalah resipi nih, bagi mereka yang takde oven takperlah anda boleh makannya begitu saja. sebab bila nak bakar tuh nak bagi lebih garing kat luar tuh dan bagi warna. Juadah nih sangat sesuai untuk buka puasa dan bersahur nanti ok. Kalau nak buat untuk rumah terbuka atau parti2 biasa pun boleh jugak! saya ucapkan selamat mecuba! Jangan ketinggalan memfollow post saya yang lain pasal saya akan kongsikan resipi yang lain  dari nestum ini pulak ok dan saya juga akan berkongsi gambar 2 sekitar demo tuh di  Tesco  semasa roadshow lepas!


Bebola Kentang NESTUM
Bahan-bahan A
200gm kentang-rebus sehingga empuk
1 ¾ cawan bijiran seisi keluarga NESTUM
200gm daging ayam atau lembu kisar
100gm sayur campuran
3 sudu teh MAGGI cukup rasa

Bahan B
½  cawan bijiran seisi keluarga NESTUM untuk salutan
2 sudu makan minyak untuk menggoreng

Cara membuat

  1. Gorengkan daging dengan minyak sehingga masak.
  2. Lenyekkan kentang sehingga halus dan campurkan semua bahan-bahan A.
  3. Bulatkan seperti bebola dan salutkan dengan bijiran seisi keluarga NESTUM dari bahan B.
  4. Bakar atas dulang pembakar dan bakar dengan suhu 180 darjah celsius selama 10-15 minit atau sehingga keperangan.
  5. Menghasilkan anggaran 14 biji bebola kentang.

2 comments:

Uda berkata...

Assalamualaikum dik......salam kenal. Akak share resepi ni ye......

Uda berkata...

Klu nestum kita tukar pd oat......sdp tak?