Pages

29 Disember 2010

Sejarah kek keju

SEBENARNYA ini adalah artikel asal sebelum diedit dalam untuk artikel Kek keju dalam dari Dapur Azli Razali yang keluar pada minggu lepas iaitu pada 24 Disember 2010.  Dalam Utusan Malaysia minggu lepas tuh artikel agak pendek dan ada beberapa  info dan tip tentang kek keju tuh tidak dapat saya kongsikan. Walau bagaimanapun mungkin ada sebab2 yang tak dapat dielakkan artikel ini terpaksa dipendekkan ( SEDEY2 Warghh!!! HEHE). Apa2 pun u all bolehlah baca artikel asli ini bagaimana hendak buat kek keju bakar dengan lebih teliti  Selamat membaca lah!
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Penemuan sebuah buku tentang seni membuat kek keju yang ditulis oleh seorang ahli fizik Greek menguatkan lagi fakta yang kek keju sebenarnya telah lama wujud iaitu sejak dari zaman Greek lagi. Kek keju diperbuat daripada keju lembut seperti ricotta, mizithra, mascarpone dan neufchâtel tetapi jenis keju yang sering digunakan untuk membuat kek ini adalah daripada keju krim (cream cheese). Pasti ramai yang menggemari dengan keenakan kek keju bakar. Jadi, minggu ini saya akan berkongsi tip-tip membuat kek keju bakar iaitu kek keju New York. Membuat kek keju bakar sebenarnya mudah. Untuk mendapat hasil terbaik anda hanya perlu mengikuti teknik dan memahami kaedah membuatnya dengan betul.
Peralatan
Acuan kek keju yang dipanggil (springform) perlu digunakan jika anda ingin membuat kek keju. Jenis acuan ini mempunyai pelaras yang boleh menanggalkan kek keju dengan senang setelah masak. Ia mempunyai pelapik yang boleh ditanggalkan. Sapukan sedikit mentega cair di sekeliling untuk mengelakkan kek dari retak apabila sejuk.

Bahan dan Teknik mengadun
Keju krim dan bahan lain yang digunakan perlu berada pada suhu bilik agar keju mudah dsebatikan dan tidak berketul apabila dipukul. Kaup balikkan keju yang terlekat di dinding mangkuk pengadun dengan scrapper dan sambung memukul sehingga keju menjadi halus dan sekata untuk menghasilkan struktur kek keju yang padat dan halus (smooth). Jangan memukul keju terlalu lama kerana ia akan memerangkap banyak udara di dalam kek. Ini menyebabkan kek menjadi tidak padat, permukaannya tidak rata di samping boleh mengakibatkan permukaan kek menjadi retak. Kek keju bakar perlu dibakar di atas lapisan biskut atau kek span. Biskut perlu dikisar dengan halus dan digaul dengan mentega cair.

Genggam biskut dan jika ia boleh dikepal tandanya mentega sudah cukup dicampurkan. Kek keju berasa enak jika tekstur keknya lembut, lembab, halus dan berkrim jadi jangan mencampurkan terlalu banyak tepung dalam adunan kek kerana kek akan menjadi keras jika terlebih tepung. Ramai yang keliru dengan krim putar atau whipping cream yang digunakan untuk membuat kek keju. Jenama Krim seperti Emborg, Paysan Breton dan Arla boleh anda beli di pasaraya dan ia di jual dalam paket kotak. Selalunya krim ini di letakkan di bahagian berhampiran produk keju dan mentega.

Teknik membakar dan menyimpan
Kek keju perlu dibakar menggunakan teknik steam bake iaitu acuan perlu diletakkan dalam dulang pembakar yang berisi air. Cara ini dapat melembabkan kek keju yang dibakar. Gunakan api atas bawah supaya kek masak dengan sekata. Jangan lupa untuk membalut bawah acuan kek dengan plastik pembungkus bagi menghalang air dari masuk ke dalam acuan semasa membakarnya. Jika menggunakan pembalut aluminium pastikan ia tidak terkoyak.

Tanda kek yang telah masak adalah dengan melihat kek menjadi hampir perang tetapi di tengahnya sedikit lembab dan bergoyang sedikit seperti jeli tetapi tidak berair. Jangan risau ia akan keras apabila anda menyimpannya di dalam peti sejuk. Padamkan suis dan biarkan kek di dalam ketuhar seketika sambil pintu ketuhar dibuka. Cara ini dapat mengelakkan kek menjadi retak di tengahnya. Kek keju lebih sesuai dipotong selepas beberapa jam disimpan dalam peti sejuk tetapi saya cadangkan simpan semalaman msupaya tekstur kek memadat dan ini akan memudahkan kek dipotong di samping tidak mudah pecah.

0 comments: