Pages

16 Jun 2013

Kek Aiskrim

Baiklah pada minggu ini saya akan berkongsi satu resipi kek aiskrim. Sebenarnya ada cerita di sebalik resipi saya pada minggu ini. Sepatutnya resipi ini saya cipta untuk sebuah syarikat makanan yang terkemuka di Malaysia ini. Mereka mahu saya mencipta 3 resipi kek aiskrim menggunakan produk aiskrim syarikat ini untuk promosi hari raya nanti. Ciptaan ini adalah untuk mempromosikan aiskrim syarikat ini dan kek aiskrim merupakan satu pilihan yang orang ramai boleh buat daripada aiskrim sebagai salah satu hidangan segar untuk hari raya. Jadi menikmati aiskrim cara yang lama dapat dipelbagaikan dengan lebih kreatif dan tidak membosankan. 
 Apabila mendapat tawaran ini saya sangat teruja dan dengan semangat teruja itu saya telah membuat eksperimen dan cubaan resipi sebelum resipi saya dicuba rasa oleh kakitangan syarikat aiskrim ini yang bertanggungjawab. Namun malangnya setelah segalanya dipersetujui pada saat saat-saat akhir projek ini terpaksa dibatalkan atas sebab-sebab kos daripada syarikat katanya. Tetapi tidak mengapa saya masih ada lagi pembaca setia dalam ruangan ini yang boleh saya kongsikan resipi ini. Baiklah membuat kek aiskrim ini mungkin sesuatu yang baru bagi sessetengah daripada anda untuk membuatnya tetapi saya percaya ia tidaklah asing kerana kek aiskrim ada saja dijual di kedai aiskrim seperti Baskin Robin. Satu dalam kepala kita kek aiskrim mudah cair dan itu yang menjadi kesukaran didalam fikiran untuk tidak membuatnya. Takper apakata saya kongsikan cara membuatnya. Kek aiskrim bukanlah aiskrim yang dibakar didalam ketuhar  tetapi Sebenarnya kek aiskrim adalah aiskrim yang dibentukkan dalam acuan kek dan kemudian dibekukan semula. Setelah keras ia akan dikeluarkan dan bentuknya seperti sebiji kek kerana menggunakan acuan kek. Anda boleh gunakan sebarang jenama aiskrim. 
  Membuat kek aiskrimmemerlukan kepantasan. Ais krim perlu dipadatkan dalam acuan dengan pantas supaya aiskrim tidak menjadi cair. Sebelum itu anda perlu mengalas seluruh acuan kek anda dengan plastik pembungkus makanan yang lebih dikenali sebagai ‘plastik wrap’ bertujuan supaya kek anda senang untuk dikeluarkan tetapi pastikan plastik itu dilebihkan dalam 5 inci di luar acuan supaya anda mudah untuk menarik aiskrim yang telah dibekukan itu.      Biasanya, aiskrim kek menggunakan kek span sebagai lapisan di tengah atau diluar aiskrim. Ada juga yang mencampurkan bahan-bahan sampinagn lain seperti kek, kacang dan mashmallow yang dihancurkan dalam aiskrim sebelum dipadatkan. Gunakan pelbagai perisa aiskrim untuk melapiskan aiskrim jika mahu. Ingat jika mencampurkan bahan-bahan jangan biarkan aiskrim itu cair tetapi cukup membiarkan ia lembut sahaja. Setelah selesai sejukkan aiskrim semalaman dan setelah itu keluarkan untuk dihidangakan. Aiskrim kek minggu ini saya menggunakan coklat kit kat sebagai lapisan luaran dan ditengah-tengah dan juga kek span. Untuk resipi sila klik disini

0 comments: