27 Mac 2013

Enaknya Crepe Durian!


Lempeng bukan lah suatu makanan yang asing di negara ini. Selain lempeng panggilan yang sungguh popular adalah crepe. Crepe sebenarnya berasal daripada Switzerland dan crepe Suzette adalah lempeng yang paling popular daripada negara yang memang terkenal dengan pelbagai jenis pemanis mulut dan coklat. Crepe Suzette adalah lempeng kosong yang disajikan bersama buah buahan, lempengnya akan dimasak dengan alkohol dan buah-buahan dengan teknik masakan yang dipanggil Flambe. Saya mula mengenali  lempeng pada usia kanak kanak lagi  dan pada ketika itu juga pelbagai versi lempeng yang saya rasai  seperti  kuih ketayap atau adunan lempeng yang dicampurkan dengan isi  kelapa parut atau lempeng kosong yang dimakan bersama kuah kari. Saya masih ingat lagi ketika waktu saya sekolah rendah dan masih kecil. Ketika itu saya tinggal bersama nenek dan nenek saya sering membuat lempeng kelapa dan membuat kuih ketayap disajikan sebagai sarapan pada waktu dan juga turut dibekalkan dengan kuih ini ke sekolah. Pada minggu ini saya akan menulis tentang lempeng atau crepe. Topik ini menjadi pilihan saya pada minggu ini kerana fenomena kesukaan ramai orang terhadap crepe durian iaitu sejenis pencuci mulut durian menjadi suatu kegilaan. Durian crepe telah lama popular dan banyak di jual di merata tempat tetapi minggu ini saya akan berkongsi sedikit maklumat tentang juadah lempeng dan bagaimana ingin menbuat crepe yang terbaik. Crepe durian sebenarnya makanan yang diperbuat daripada kulit lempeng yang didalamnya diletakkan dengan inti krim durian. Ia tidak banyak berlainan dengan lempeng yang biasa kita nikmati dari segi cara pembuatannya kerana adunannya masih diperbuat daripada tepung  dan telur walaubagaimanapun kulitnya perlu lah nipis. Saya tahu durian merupakan buah yang bermusim dan agak sukar untuk membuat crepe durian ini jika ianya diluar musim buah durian. Tetapi seperti  yang saya beritahu crepe ini boleh kita pelbagaikan dan tidak cuma terhad kepada menggunakan durian ssahaja sebagai isinya. Kita boleh mengolah menggunakan apa-apa sahaja inti yang sesuai untuk dicampurkan dengan krim seperti buah pic, strawberi, blueberry atau pisang. Terserah kepada anda jika ada buah-buah lain yang anda suka tetapi pastikan ia mestilah sesuai. Anda juga boleh mencampurkan dengan perasa tambahan seperti coklat, karamel atau sebarang jenis perasa tiruan.
     Menggunakan selain buah durian sebagai intinya juga amat sesuai terutamanya pada mereka yang memang tidak suka rasa dan bau durian yang dianggap kuat dan kurang enak. Bagi mereka yang gemarkan dengan durian sudah semestinya bukan suatu masalah yang besar malah dianggap lebih sedap jika menggunakan durian. Untuk membuat crepe tidaklah sesusah mana kerana peralatan yang diperlukan sangat minimal. Cuma yang agak sukar adalah teknik anda membuat dan memasak crepenya sahaja. Adunan crepe perlu dimesin dan ditapis agar adunannya halus. Jika tidak betul tekniknya permukann lempeng anda tidak menjadi rata dan nipis seperti yang sepatutnya. Tahap kemasakan juga perlu diberi perhatian kerana jika ia terlebih masak anda sukar untuk melipat crepe anda dan yang paling ketara sekali ia tidak boleh terlebih masak kerana warna permukaannya akan menjadi tidak cantik selepas anda melipat crepe anda.
      Kuali yang anda perlukan adalah jenis kuali tidak melekat iaitu ‘non stick pan’ yang bersaiz 8-10 inci.  Kuali ini sangat sesuai untuk membuat crepe kerana crepe yang anda buat tidak akan melekat.  Gunakan api yang sederhana supaya lempeng anda masak dengan cantik. Untuk intinya krim yang paling sesuai adalah jenis topping cream atau krim yang digunakan sebagai aising kek. Ia adalah jenis krim bukan tenusu yang diperbuat daripada minyak sayuran dan senang dibeli di pasaraya.  Rasanya lebih enak berbanding dengan krim putar biasa. Selepas  ia dipukul terpulanglah pada anda untuk meletakkan apa sahaja perisa seperti durian dan sebagainya. Jadi kepada penggemar-penggemar crepe bolehlah mencuba resipi crepe durian yang saya kongsikan ini. Ingat! Pelbagaikan perisa intinya jika anda sukar mencari durian ketika ini! selamat mencuba! Untuk resipi klik sini

Crepe Durian


Bahan-bahan untuk crepe
250 gm tepung gandum
3 biji telur
500 ml santan/susu
½  sudu teh garam
1 sudu teh pewarna kuning
Bahan-bahan untuk inti
1 cawan Topping cream (Non dairy Whipping Cream)
Isi durian atau buah-buah lain secukupnya

Cara membuat
1.      Untuk Crepe:Satukan semua bahan di atas di dalam bekas dan Kacau dengan rata
2.      Kemudian masukkan dalam blender dan kisar dan kemudian tapis.
3.      untuk membuat crepe yang tidak melekat sediakan kuali leper (non stick pan bersaiz 8inci).
4.      Panaskan sehingga kuali benar-benar panas.
5.      Sapukan sedikit minyak pada kuali.Kemudian perlahankan api
6.      Tuangkan satu senduk kecil ke dalam kuali dan masaklah adunan tadi hingga menjadi kepingan crepe yang nipis.
7.      Crepe tidak  perlu di balikkan  dan apabila permukaan atasnya sudah kering terus diangkat. Buat sehingga habis dan biarkan sejuk.
8.      Untuk inti :Pukul Whipping Cream  dengan pemukul hingga kenta.l
9.      Pisahkan isi durian dari bijinya dan hancurkan sedikit.
10.  Bentangkan 1 keping crepe dan letakkan Whipping Cream di tengahnya. Letakkan isi durian.
11.  Tutupkan semula dengan Whipping Cream. Lipatkan crepe.
12.  Jika anda menggunakan buah lain anda hanya perlu mencampurkan dengan krim dan bolehlah diletakkan ditengah sebelum dilipat.

17 Mac 2013

Salad Pasta, Portobello dan Kepingan Daging

Assalam dan salam satu Malaysia!Dah mula rasa lapar tak petang2 nih?? hehe. Jahat tak saya? oklah kalau ada yang dah kelaparan tuh, pi lah bawak2 masak ker atau makan kat luar!. Mana yang tak lapar tuh duduk dan baca post saya nih sampai habis sebab cam biasalah blog saya nih tema ceritanya adalah membaca sambil memeras mulut dan perut bukan sebab sakit mulut dan perut tetapi sebab lapar nak ngap makanan! beginilah kisahnya tuan2 dan puan2 yer! keje saya nih bukanlah setakat duk memasak jer tapi keje saya nih duk jugak meng... ngap makanan dan buat orang jadi lapar. Bercakap pasal ngap makanan nih! saya sempatlah merasa makanan yang disiapkan oleh orang lain jugak! Alkisahnya keje jadi pensyarah nih yang sonoknya bila dijemput makan ke kelas rakan2 pensyarah yang lain tetapi konsepnya mestilah FOC ha.. cam tuh!sukalah3x! Kalau bayar memang aku tamohlah jawabnya! kikikik
    Sebab apa suka? sebab ada sesi komen mengomen ( so kenalah cakap sedapkan ! giler kau kata tak sedap, sebab alamatnya memang tak kena jemput lagi lah jawapnya lenkalikan?! hehe!). Takde lah...bukan apa, konsep sebenar datang bertandang ke kelas orang lain nih adalah saya dapat mencuba resipi2 yang baru dan mengorek rahsia peribadi tip masakan itu yang sebenarnya. Hello.. aku nih bukan keje wartawan hiburan duk korek rahsia peribadi orang? tapi sebagai tukang masak aku duk mengorek tip2 dan resipi tersembunyi dalam sesuatu resipi! itu jer! Cewah! Ish duk membebel panjang sangat! Kalah pulak blog gossip kan? Tapi cita gossip menu nih belum dikepohciikan lagi! Okla3x!.Berbalik pada menu kali ini! 
    Ini adalah resipi yang paling simple sekali yang boleh dibuat dirumah dengan kadar segera dan mudah dan yang pasti umpphhh! k! Terima kasihlah kepada Chef Fauzan yang sudi berkongsi idea menu ini jadi dapatlah saya membuat eksperimen resipi ini selepas meng ngap appetizer ini untuk dikongsikan dengan anda pensekodeng sekalian! Resipi ini juga sesuai untuk dijadikan hidangan apa2 acara majlis ok! sebab konsepnya cewah ( hello...makanan pun ada konsep jugak yer!) menu ini adalah santai dan universal.  Kira macam jenis darah 'O' lah yang boleh memberi kat sapa2 saja yang suka nga nga hehe! pada mereka yang tak makan pasta! sorry! hehe. Resipi ini juga sebenarnya agak ada kelainan sebab menggunakan Portobello mushroom atau cendawan portobello. Cendawan ini agak besar dan ia boleh mencapai saiz sebesar saiz tapak tangan! ha hambikkau,  besar sungguh! Rasa dia agak strong tetapi tekstur dia agak kenyal. Masakan yang sesuai untuk cendawan ini adalah digrill atau di bakar bersama filling yang sesuai. Tapi dont worry ok! sebab kalau tak ado cendawan nih, kita guna cendawan yang ado ajo. Ekau boleh guner cendawan shitake atau cendawan butang yang fresh atau susah2 juga sangat nak carik cendawan biasa, korang gunalah cendawan butang dalam tin tuh jer. Selain tuh resipi ini menggunakan beef bacon iaitu kepingan daging yang ada jugak dijual di pasaraya jangan risau sebab ada beef bacon yang halal dijual! kalau takde, ganti ngan hotdog jerk sudah! Jadi pada anda, ambil masa untuk relax, tengok dan perhatikan betul2 resipinya. Manalah tau esok2 free or kalau ada majlis apa2 nak buat! hangpa boleh buat resipi nih. Buat sehari sebelum pun takper sebab salad boleh disajikan ketika sejuk, kalau nak panas buat lah done2 tuh jugak! Percayalah kalau tak cuba hangpa semua rugi! selamat mencuba & Chill.. la!

14 Mac 2013

Tiramisu gaya Italy!

   Saya gelarkan pencuci mulut ini sebagai Tiramisu gaya Itali! kerana resipi dan gaya pembuatannya tidak banyak diubah dan beginilah orang Itali menikmati Tiramisu. Orang kita banyak mengenali Tiramisu ini sebagai sejenis kek walhal Tiramisu sebenar yang asli bukanlah sebiji kek tetapi ia merupakan krim keju yang dilapiskan bersama ladyfingers iaitu sejenis kek span lembut yiang berbentuk jejari. Ladyfingers garing di luar dan lembut di dalam dan ia adalah antara bahan utama membuat Tiramisu. Jika anda makannya begitu sahaja ia berasa manis! sedap jugak kalau makan macam tuh tau! Saya pernah berkongsi artikel berkenaan Tiramisu ini di dalam artikel saya sebelum ini tetapi apa yang menyebabkan saya ingin berkongsi resipi ini adalah kerana resipi ini sungguh ringkas dan mudah untuk dibuat. Bukan apa sebenarnya saya menjumpai resipi ini di paket bungkusan ladyfingers. Skodeng punya skodeng saya rasa resipi nih macam menarik ! apalagi saya cilok lah untuk saya kongsikan dengan anda semua!alamak dah terpecah rahsia pulak dahkan? hehe syyyyy... senyap senyap sudah! 

Lady Finger
  Mungkin ada yang tak mengenali apa itu lady fingers yang agak janggal dengan produk in. Ia boleh dibeli di kedai2 kek dan pasaraya-pasaraya terpilih. Selain itu resipi asli Tiramisu menggunakan keju yang dikenali mascarpone cheese. Keju ini memang lembut dan berlemak. Sehingga ada ulasan yang mengatakan bahawa tidaklah sah dinamakan ia sebagai Tiramisu jika ia tidak menggunakan keju mascarpone dan keju mascarpone tidak boleh digantikan dengan keju yang lain. Itu hanya andaian mereka sahaja. Ada aku kisah? hehe. Oklah jika pada mereka yang biasa dengan keju nih pasti perasan keju mascarpone agak mahal oleh itu untuk menjimatkan poket anda kita boleh menggunakan keju krim (cream cheese) untuk mendapatkan rasa seakan-akan keju Mascarpone, tetapi anda perlu melembutkan keju krim dulu kerana ia agak lebih keras dari Mascarpone cheese. Fuh!.. nasib ada keju yang boleh ganti keju Mascarpone kan? Seterusnya resipi tiramisu perlu menggunakan air larutan kopi bagi memberikan rasa pahit pada   juadah ini. Jika orang Italy dia akan mencampurkan arak (liquor) sikit dalam kopi dan dalam krim keju nih tapi kita nih takyahlah letak sebab haram hukumnya bagi kita yang beragama Islam hehe. 
     Yer resipi ini menggunakan telur yang mentah! Pasti ada yang rasa kurang confident dan rasa kurang selamat  untuk makan tiramisu nih  sebab guna telur mentah,  betul? Saya akui ia agak berisiko untuk ibu-ibu mengandung terutama yang usia kandungannya 3 bulan pertama dan kanak2 kecil serta orang2 tua juga kerana imunisasi mereka dan bayi yang dikandung rendah. Sebenarnya telur ayam kita di Malaysia nih agak berisiko untuk dimakan mentah jadi saya cadangkan agar telur yang anda gunakan itu harus dibasuh dengan betul dan sebersih-bersihnya, selepas itu celur/rendam sebentar telur dengan pantas dalam air panas  sebelum membuat tiramisu,  tapi yang paling penting pastikan kulit telur itu kita seterilkan dengan cara yang saya cadangkan tadi. Jika di Barat kita mudah untuk membeli telur yang telah diseterilkan tetapi di negara kita teknologi ini belum lagi digunakan. Kenalah buat dengan cara manual gitukan? bukan apa nanti ada perut yang manja tak boleh tahan pulak? sapa susah nanti? saya jugak yang nak menjawab hehe.  Saya harap resipi ini boleh menjadikan pembakar semangat untuk anda mencuba resipi ini. Percayalah resipi nih sangat mudah dan yang paling penting! walahhhh sedap yang amat!. Tak percaya? Kalau tak percaya boleh cuber, rasa tengok!. Ok selamat mencuba! Untuk artikel yang berkaitan tiramisu anda boleh klik disini.

11 Mac 2013

Ayam Bersos Pan Au Jus Cendawan

Assalamualaikum dan salam sejahtera! Ada sesuatu yang istimewa pada resipi ini yang buat saya nak sheshare dengan anda semua!. Boleh teka apa dia? hehe ok 10 minit saya bagi untuk anda semua teka boleh?! eleh dah baca jawapan dia mana aci! haha. Oklah sebenarnya ada 3 keistimewaan resipi yang saya kongsikan ini~ Pertama: ada dua perapan untuk bahagian ayam ini yang saya gunakan. Untuk yang bahagian kepak lain perapannya dan yang bahagian paha  lain perapannya. Kedua: Cara memasak yang berbeza saya gunakan untuk memasak  bahagian kepak, dada dan paha. Ketiga: sosnya dibuat daripada minyak gorengan ayam yang lebih dikenali sebagai  pan au jus ( sebutannya pan au ju). Mesti ada yang terpinga-pinga sebab tak pernah kenal dan dengar perkataan au jus tuh betul tak.
      Relax... nanti saya akan terangkan lebih lanjut apa dia yang dimaksudkan dengan pan au jus tuh.  Baiklah kenapa ada dua resipi? haaaa saja jer nak bagi u oll tambahkan koleksi resipi masakan ayam,  boleh gitu? takde lah sebenar-benarnya  ia ada berkaitan dengan cerita sos  yang saya kata nak kongsikan ceritanya tuh. Oklah saya rasa saya cerita pasal sosnya dululah. Pan au jus adalah  sos yang diperbuat daripada lebihan minyak gorengan ayam, tapi kalau nak buat sos ini teknik masakan pan fry sahaja yang boleh anda gunakan iaitu menggoreng ayam dengan minyak yang sedikit. Ok kalau tak paham jugak apa dia Pan fry, u oll klik jerlah kat sini! ha jelas tak apa dia panfry tuh? anda boleh gak gunakan teknik ini untuk memasak steak juga tau. Kenapa dipanggil Pan Au Jus kerana semua jus yang keluar daripada ayam semasa digoreng melekat pada kuali dan lekatan2 pada kuali itu yang memberikan rasa extra pada sos yang kita buat nih! Lekatan2 jus yang melekat itu akan di deglazekan atau dicurahkan dengan stok ayam (saya menggunakan serbuk stok ayam jer) dan lepas tuh saya kacau segala kerak2 yang terlekat pada kuali dengan minyak dia sekali bersama stok ayam yang talah disediakan. Tapi pastikan jika anda menggoreng ayam tuh tidaklah sampai hangus! nanti sos yang anda buat tuh pahit plak. Takde sapa plak nak makan nanti sebab pahitkan! Saya bancuh minyak yang digoreng itu dengan tepung dahulu sehingga ia menjadi pes (tepung nih berfungsi untuk memekatkan sos). Lepas dah gaul tepung then barulah diletakkan dengan stok. Kemudian akhir sekali terpulanglah pada kita nak masuk apa. Macam saya saya Letakkan hirisan cendawan butang. Simple tapi menyelerakan bukan?! sempoiii!!!
      Untuk teknik pan fry ini, selalunya sesuai untuk bahagian-bahagian daging yang rata seperti bahagian dada dan paha, bahagian seperti kepak kurang sesuai untuk teknik gorengan ini. Oleh kerana saya ada stok kepak ayam plak masa mengajar budak2 di kelas basic saya perapkan kepak ayam  tadi dengan sedikit madu dan paha dan dada pula dengan perapan yang lain. Ok.. anda semua dah taukan kenapa menu nih special dan saya pun dah bagi tau bagaimana nak buat sos pan au jus. Apa lagi tak reti2 nak cuber resipi nih dan buat kat rumah. Cuberlah sos dia mesti tangkap leleh habaq hang! Ini pun dah pukul 5.30petang saya nak cabut  balik dah!  nak standby tgk drama slot Akasia kat TV3 yang tengah FOFULAR sekang tuh~ Rindu Bertamu di Abu Dhabi!(walaupun lagi 1 1/2  jam lagi baru nak start...!!!) Bukan apa, almaklumlah dah terjebak tertengok plak citer tuh. Pas tuh cita dia layan plak lagi. Sebab tuh orang kata bahaya tgk cita bersiri nih kan? dah jadi cam saya kena plak duk mengadap menunggu setiap hari! hehe. Takper janji layan! Ada yang follow tak cita tuh tak? kalau tengok, boleh geng ngan saya hehehe. Ha kalau sempat buatlah resipi yang saya kongsi nih memang sangat sesuai makan sambil layan cita nih! ok lah selamat mencuba!

10 Mac 2013

Keenakan Baklava


Secara jujurnya saya sebenarnya penggemar nombor satu Baklava. Jika saya berkunjung ke restoran Arab dan saya dapati restoran itu ada menjual Baklava pasti saya tidak akan melepaskan peluang untuk mencuba Baklava di restauran itu. Bagi mereka yang menyukai dan  sudah biasa dengan makanan Timur Tengah. Baklava bukanlah sesuatu yang asing pada mereka. Pada  minggu ini saya akan bercerita tentang baklava. Walaupun resipi asal baklava hanya dimakan begitu sahaja tetapi saya mengambil inisiatif untuk menukar sedikit cara persembahan makanan ini dengan mengubah sedikit bentuknya dan menggunakan buah-buahan beri iaitu strawberi, blueberi dan raspberi. Baklava merupakan makanan pemanis mulut yang enak dan sangat popular di negara Timur tengah. Ianya diperbuat daripada kulit pastry phyllo yang dilapis-dilapiskan bersama campuran kacang. Kemudian ia akan dibakar dan disiramkan dengan sirap sebelum disajikan. Pastry phyllo  adalah kepingan doh yang nipis dan apabila ia dibakar ia akan menjadi garing. Ia boleh dibuat daripada doh tetapi dengan perkembangan teknologi pastry phyllo boleh dibeli di pasaraya yang terpilih.Asal usul manisan ini tidak mempunyai sejarah yang tepat. Walaupun banyak budaya yang menuntut baklava adalah hak penuh mereka namun ia dikatakan berasal daripada Turkey kerana baklava telah wujud sejak zaman pemerintahan kerajaan Uthmaniah lagi di Turkey. Ianya banyak dibuat di dapur istana Sultan semasa zaman kerajaan Uthmaniah dan Sultan akan mempersembahkan Baklava di dalam dulang kepada tentera-tentera yang baru dilantik semasa acara pentauliahan mereka pada hari ke 15 Ramadan dan acara ini dinamakan sebagai Baklava Alayi. Walaupun makanan ini boleh didapati sepanjang tahun namun ketika musim Ramadan kuih ini menjadi lebih popular. Tesktur Baklava adalah rangup dan kenyal terhasil daripada kacang dan kulit pastry Phyllo yang menyerap air gula. Rasa Baklava ini memang manis kerana menggunakan gula dalam adunan kacang dan ia juga disiram pula dengan sirap manis. Dalam campuran sirap,lemon atau serbuk kayu manis dicampurkan untuk memberikan kelainan rasa pada Baklava. Anda boleh mengurangkan sukatan gula jika tidak suka ia terlalu manis. Baklava biasanya disediakan dalam dulang yang besar.Setiap lapisan pastry phyllo akan disapukan dengan mentega cair. Setiap lapisan juga akan diletakkan campuran kacang yang telah dihancurkan seperti kacang walnut, pistasio dan hazelnut. Anda boleh menggunakan kacang lain  seperti pecan atau lain lain kacang yang anda suka sebenarnya. Ia terpulang kepada anda. Selepas itu ia akan ditutup dengan lapisan pastry phyllo yang baru. Banyak resipi yang menggunakan banyak lapisan kulit pastry Phyllo tetapi ada juga resipi yang menggunakan hanya di bawah dan diatas sahaja yang menutupi kacang. Sebelum dibakar lapisan Baklava akan di potong mengikut saiz yang digemari. Selalunya ia berbentuk lozenge (empat segi serong), empat segi atau segitiga. Kemudian air sirap akan di siramkan sehingga baklava menyerap air gula itu. Kebiasaannya Baklava akan dihiaskan dengan serbuk kacang. Ianya lebih sesuai disajikan pada suhu bilik. Membuat baklava memerlukan sedikit ketelitian kerana anda perlu melapis-lapiskan pastry phyllo ini. dan ia memakan sedikit masa untuk menghabiskannya. Anda juga perlu memanggang kacang-kacang yang anda gunakan itu supaya ia memberikan lebih keenakan dan kerangupan pada kacang itu. Pastikan kacang itu tidak dipanggang keterlaluan kera na ia akan memberikan rasa pahit pada baklava anda. Jika anda telah berjaya dan mahir membakar kek, biskut atau pastri-pastri yang lain di dapur anda apakata anda mencuba pula resipi Baklava yang saya kongsikan ini. Saya percaya ini akan menambah lagi ilmu dan kemahiran anda dalam bidang pastri kerana hasilnya pasti lain daripada apa yang pernah anda lakukan dirumah!. Jika membuat Baklava ini pastikan kulit pastry phyllo anda tidak terlalu lama terdedah pada udara kerana ia mudah pecah. Tutuplah dengan tuala basah sepanjang anda melapiskan kulit pastry phyllo ini. Anda boleh menggunakan dulang yang lebar atau mangkuk untuk membuat Baklava. Akhir kata dari saya selamat mencuba! Untuk resipi kilik sini.

Baklava Dimensi Baru


Bahan-bahan
450gm campuran kacang  (kacang badam, walnut, kacang pistasio atau  kacang jenis lain)
1-2paket kepingan pastry phyllo
1 cawan mentega, cair
1/3 cawan gula
1 camca teh kayu manis yang dikisar
1/3 camca teh serbuk bunga cengkih
Bahan-bahan
Untuk sirap:
1 cawan air
1 cawan gula
¼  cawan madu
2 sudu besar jus limau
1 batang kulit kayu manis

Hiasan pilihan
150gm pistasio 
400gm krim topping
250gm strawberry
200gm blueberry
200gm raspberry