30 Julai 2010

Sup Isi Ketam dan Jagung

Kalau tidak dikongsi seperti seakan kasihan dan rasa seakan serba salah pula kerana sudah berjanji akan berkongsi dengan dia , kalau asyik bagi alasan... " saya akan cuba uplodkan resepinya bila-bila free ye!..., pun tak boleh juga sebab selalu berjumpa di tempat kerja, bukan apa janganlah pula anda berasa pelik kerana kali ini saya tetap akan menulis tentang
makanan.

Resepi makanan ini saya postkan adalah atas permintaan rakan sekerja saya iaitu (X) bukan nama sebenar! Gender?; wanita; Kegemaran?; Suka memasak serta membaca blog gossip (agaknya lah!)  dan blog masakan; Status?gadis tetapi awas! sudah berkahwin! hikhikhik. 

Katanya pada suatu hari dia telah menikmati sup ketam dan jagung ketika di kelas serving students di coffee house Hotel ini, selepas itu dia asyik mengidam ingin makan  lagi sup tuh walaupun doktor  pakar sakit jiwa telah mengesahkan dia tidak mengandung hehehe. Dia mahu mencuba membuat sup itu sendiri di rumah. Oklah tak mahu panjang sgt mukadimahnya, sebenarnya memang makanan ini adalah atas permintaan kawan saya di tempat kerja di sini. Sedikit info tentang sup ini yer. Sup isi ketam dan jagung ini adalah dalam kategori sup likat dan berkrim kerana ia menggunakan agen pemekat yang dinamakan roux. Cara-cara pembuatan roux akan dikongsikan dibawah ini nanti tetapi kepada mereka yang malas nak membuat roux mereka boleh memekatkan sup ini dengan tepung jagung tetapi kurang enak rasanya umphh...walaubagaimanapun tetap layan... isi ketam boleh dibeli di dipasaraya di bahagian beku@ frozen. sekiranya anda tidak mahu menggunakan ketam bolehlah menggantikan dengan isi udang atau ikan. Baiklah sampai disini sahaja cerita pasal sup ketam dan saya mengucapkan kepada  teman sekerja saya Nita (alamak tersebut nama pulak! terlupa off  record lah  hikhikhik) akan mencuba resepi yang diidam-idamkannya sangat  ini dan juga kepada pembaca blog yang lain ya! p/s Sup ketam dan jagung  ini mengingatkan saya kepada cerita Isketambola sebab tajuk drama ini ada nama ketam hehehe.

27 Julai 2010

lemon tart/lemon meringue pie


LEMON TART
Buah lemon adalah sejenis buah citrus yang berasa masam. Ia selalunya dimakan dengan makanan savoury (makanan  yang tidak bergula) atau dengan ikan atau dibuat salad. Tetapi tahukah anda lemon juga boleh dibuat pencuci mulut dan salah satunya ialah lemon tart dan lemon meringue pie. Dari namanya ia sudah tentu berasa sedikit masam2 manis kerana menggunakan buah lemon dan pemanis mulut ini sangat digemari dan memang popular dikalangan  masyarakat di barat. Yang uniknya lemon meringue pie ini adalah ia menggunakan putih telur dan dibakar dibawah api. Sekiranya anda mempunyai penunu gas boleh juga digunakan. Ia dinamakan lemon merigue pie kerana ia

BUtter cream

Saya masih ingat masa kecik-kecik dulu- asalkan kek untuk majlis harijadi atau untuk majlis keraian seperti bertunang dan perkahwinan kebanyakannya  mesti menggunakan aising buttercream a.k.a aising mentega, kalau masa kecik dulu memang saya  suka sangat dengan kek2 nih, lagi2 kalau guna buttercream- habis mulut dan tangan berminyak dibuatnnya  maklumlah guna butterkan memang comot  dibuatnya.  Sebenarnya kalau kita nak aisingkan kek, banyak sahaja aising yang boleh kita buat atau beli. Contohnya di pasaran ada topping cream yang diperbuat daripada tenusu -cuma pukul sehingga kembang dan bolehlah kita sapu pada kek, tidak perlu ditambah gula kerana rasanya sudah manis. Kita juga boleh menggunakan whipping cream  atau krim putar tetapi perlu ditambah dengan gula aising kerana krim putar ini tawar  rasannya. Topping cream berbeza dengan whipping krim kerana topping cream memang dikhaskan untuk mengaising tanpa ditambah gula tetapi Whipping cream selalunya digunakan untuk membuat sos atau digunakan dalam pastri atau bersama bahan lain untuk dijadikan sebagai pencuci mulut. Sekiranya anda rajin ke kedai menjual bahan-bahan pastri dan kek, anda boleh membeli krimwel. Ini adalah sejenis  aising  yang serupa dengan lemak tumbuhan atau shortening. Krimwell sering digunakan untuk mengaisingkan kek cawan yang juga dikenali sebagai cupcake atau cuppies.  Harganya tidak lah terlalu mahal dan ia
 mudah digunakan dengan hanya memukul bersama dengan gula aising. Kemanisannya boleh ditambah atau dikurangkan bergantung kesukaan masing2.  Jika anda suka anda boleh meletakkan pewarna agar kek yang dihias lebih berseri dan menyelerakan. Walaubagaimanapun aising mentega masih digemari oleh segelintir orang kerana rasanya yang tersendiri yang lain daripada yang lain. Penggunaan mentega juga memerlukan kos kerana harga lemak tenusu ini sedikit mahal. Buttercream yang sangat mudah dibuat adalah dengan memukul mentega dengan gula aising, tetapi lemak mentega mudah mencair pada suhu yang sangat panas. Lebih-lebih lagi jika ia memerlukan untuk kerja2 menghias kek. Ada juga aising mentega yang dimasak gulanya terlebih dahulu untuk menjadikannya sirap yang likat. Ini akan membantu aising mentega kita menjadi kental semasa anda memukulnya. Jadi atas permintaan teman facebook saya< akak syeeda > saya ingin berkongsi butter cream/aising mentega yang mudah dibuat tetapi perlu fokus yang penuh terutama ketika memasak sirap. Tip yang ingin saya kongsikan di sini adalah memerlukan anda untuk memasakkan gula dan air dahulu sehingga likat. Anda perlu menguji gula yang dimasak itu dengan menitiskan setitik gula itu ke dalam sebekas gelas yang berisi air sejuk. Sekiranya titisan itu membentuk bulat di dalam air sejuk itu maka ia adalah kelikatan yang kita mahukan, jadi sekiranya cara-cara ini  agak sukar untuk anda membuatnya maka saya cadangkan anda membuat sahaja buttercream yang lebih mudah penyediaannya iaitu dengan hanya memukul mentega dengan gula aising shaja, mudah bukan?. Jadi ayuh! anda bisa mengambil risiko dengan resepi kali ini! saya ucapkan selamat berjaya!

24 Julai 2010

POPIAH PISANG

BAHAN-BAHAN

12 keping roti Gardenia Butterscotch

24 keping kulit popiah

6 biji pisang restali   (dibelah dua)

250 gm coklat masakan


CARA-CARA PENYEDIAAN

  1. Gunakan dua helai kulit popiah untuk menggulung.
  2. Di atas kulit popiah letakkan sekeping roti. Letakkan pisang dan coklat di atas roti.
  3. Gulung dulu roti kemudian gulung pula roti dengan kulit popiah. Gulung seperti menggulung popiah biasa.
  4. Lekatkan hujung kulit popiah dengan air /larutan tepung jagung supaya ia melekat dan tidak tertanggal semasa digoreng.
  5. Akhir sekali goreng popiah sehingga warna keemasan.

Tip Chef Azli Razali

PASTIKAN jangan terlalu lama dibiarkan kulit popiah diluar suhu bilik kerana kulit popiah susah untuk digulung dan dilekatkan hujungnya. Tutup kulit popiah dengan tuala basah sekira cuaca terlalu panas untuk mengekalkan kelembapan.
KALAU u all nak pakai pisang lain seperti pisang montel atau emas pun boleh. Kalau taknak guna pisang guna mangga pun boleh. Lagi satu boleh juga menggunakan roti putih tapi taburkan sedikit gula dan kismis kerana roti putih kurang manis. Kalau tak suka manis tak perlulah letak kismis dan gula. Lepas masak makan lah dengan coklat sos atau sebarang perisa aiskrimm. Sound so tempting!

23 Julai 2010

Makanan Hasil Pertanian

Ini adalah artikel ruangan saya sendiri iaitu Dari Dapur Azli Razali  Utusan Malaysia pada 23 Julai 2010 yang lalu. Pada mereka  yang terlepas nak membaca Utusan Malaysia Jumaat lepas boleh lah baca artikel dibawah ini ok. Happy Reading!  Ikuti DARI DAPUR AZLI RAZALI JUMAAT DEPAN di UTUSAN MALAYSIA OK, cubalah resepi minggu ini... Mudah jer!  Resepinya klik jer link dibawah artikel ini atau tajuknya...


KALAU dah dinamakan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan pastilah ada produk-produk yang berkaitan dengan pertanian, penternakan dan perikanan yang dipamerkan.
Tentu sahaja kita punyai pelbagai pilihan produk makanan yang berkaitan apabila kita mengunjungi gerai dan khemah makanan di tapak pameran dan jualan. Boleh rambang mata juga dibuatnya.

21 Julai 2010

Tart Durian/Durian Tart

Buah-buah tempatan memang ada kelasnya yang tersendiri. Saya pasti tiada seorang pun yang akan mengatakan buah-buahan tempatan takde standard. Kita patut mengutamakan buah-buahan tempatan lebih daripada buah-buahan import. Bukan apa selain harganya yang murah buah-buah tempatan juga berkhasiat dan ia dapat menjana ekomomi negara. Ringgit Malaysia kita akan kurang mengalir ke luar negara jika negara kita kurang mengimport buah-buahan import. Wah dah macam ahli pakar ekonomilah pula saya ini. Walhal jadi mat pisau, keje kat dapur ajekan hehe. Mat pisau pun mat pisaulah ekonomi pun kena jaga juga...betul tak?  Hari ini kelas saya dari pagi sampai ke malam. Apalagi mengajar budak2 asas memasaklah. Subjek nih penting untuk mereka agar mereka dapat memahirkan diri dengan teknik memasak yang betul untuk kelas2 memasak mereka nanti.  Selepas habis sesi demonstrasi, tiba-tiba......
saya tertarik pada dapur latihan di sebelah dapur saya mengajar ini. Teman sekerja Chef  Farid sedang begitu asyik membuat dessert atau pencuci mulut untuk kelas komersialnya. Seperti magnet yang membuat saya terus ingin melekat dan mengintai produk apa yang dia buat di kelas komersial pada malam ini.. Kot2 boleh curik idea ker mana tau.. hehe (berniat jahat tetapi murni hehe). Yang membuat saya teruja dengan produk pemanis mulutnya itu adalah dia membuat pemanis mulut yang menggunakan buah-buahan tempatan. Ini sudah sangat bagus! Buah-buah yang sempat saya curik tengok yang ada di situ adalah  nangka, cempedak dan Raja segala buah apalagi kalau bukan durian. Siapa yang tak kenal dengan duriankan?.

Sebenarnya, saya ada menulis tentang topik hari Peladang, Penternak dan Nelayan disamping buah-buahan tempatan dalam artikel saya di Utusan Malaysia untuk ruangan Dari Dapur Azli Razali  (jangan lupa beli Utusan Malaysia Jumaat ini ok! hahaha sempat pulak promosi kolumn sendirikan hehe) Harap2 artikel tentang buah-buah tempatan itu keluar pada minggu ini kerana ada juga artikel2 lain yang telah siap saya hantar dahulu untuk diedit. Saya sangat tabik spring pada mereka yang mengangkat dan mengutamakan buah-buahan tempatan ini kerana sebenarnya buah tempatan kita juga setanding dengan buah- buah import  baik dari segi kandungan khasiat dan kelazatannya. Jadi kitalah yang kena membantu memajukan hasil industri pertanian tempatan, kalau tak siapa lagi. Jadi orang-orang dapur seperti saya dan Chef  Farid serta chef-chef di luar sana sesungguhnya bertanggungjawab juga memartabatkan buah-buahan tempatan sebagai satu langkah mempopularkan buah-buah tempatan menjadi makanan. Saya mengucapkan syabas pada Chef Farid. Kita rakyat Malaysia mempunyai pelbagai pilihan pelbagai jenis buah-buah tempatan seperti manggis, durian, duku, langsat, mangga dll, jadi terpulang kepada anda untuk memilih buah mana yang anda suka untuk makan. Jadi pada kali ini saya ingin berkongsi resepi tart durian Chef Farid kita. Kerana ia dibuat untuk kelas komersial maka kuantiti yang disediakannya agak banyak dan atas faktor kekangan masa pula resepinya perlu diagak sukatannya. Jadi saya bertanggungjawab untuk mengolah resepi ini agar kuantiti yang sediakan nanti tidaklah berlebihan dan hasilnya tepat. Jadi akhir kata selamat mencuba dan martabatkanlah buah-buahan tempatan ok! terima kasih Chef Farid!

19 Julai 2010

SALAD MISTER POTATO/ Mister potato salad

Tengah-tengah duk browse internet nih saya terlihat satu gambar salad yang sangat superlicious "Lorrie's Salad" nama salad nih. Kalau dalam Bahasa Malaysia namanya mungkin Salad Lori lah kot hahaha. Terus saya mengatakan yummy! but too bad perut baru jer makan tengahari so dah kenyang tapi saya tak boleh tahan untuk melihat kecantikan gambarnya yang menunjukkan salad ini memang betul2  lazat. Dalam masa yang sama saya juga melihat iklan kerepek kentang Mister Potato kat internet. Terus dalam kepala otak terpikir nak mencipta satu resepi yang menghimpunkan kedua-dua gambar ini ~'Salad dan kerepek~ kentang Mister Potato' yang saya namakan resepinya sebagai  Salad Mister Potato. Ketika saya mengolah resepi dengan pen saya dapat membayangkan salad ini sungguh enak dengan kerangupan kerepek kentang Mister Potatonya. Saya memang menggemari kerepek Mister Potato ini kerana rasanya yang rangup atau crispy kata mat sallehnya. hehe. Kalau beli dan makan sambil tengok tv atau wayang memang layanlah! SEDAR-SEDAR DAH HABIS! Selain daripada itu,

17 Julai 2010

Kek baldu Koko Merah

Bahan-bahan A
250 gm margerin
180 gm gula halus


Bahan-bahan B
260 gm tepung halus
2 camca makan serbuk koko
2 biji telur
1 camca teh esen vanilla
250 gm susu cair
2 camca makan pewarna merah
1 camca teh cuka makan
1 camca teh soda bikarbonat

16 Julai 2010

Mengadun dan membakar kek

http://azlirazali.blogspot.com/2010/07/kek-baldu-koko-merah.html

Menjadi kolumnis dan menulis di akhbar merupakan pengalaman pertama yang tidak mungkin dapat lupakan. Semacam disorongkan bantal apabila Editor Kak Siti Zaleha menawarkan saya menjadi kolumnis di akhbar yang ternama di Malaysia iaitu Utusan Malaysia, apalagi saya gunakan peluang  ini untuk mengembangkan bakat menuli saya lah. Ini adalah peluang keemasan dan bukan senang nak dapat peluang macam nih betul tak? Secara peribadi saya merasakan corak tulisan artikel pertama saya ini agak kekok sedikit maklumlah baru nak berjinak-jinak menjadi kolumnis dan saya rasa banyak kelemahan dalam selok belok penulisan dan perlu dipertingkatkan.
Walau bagaimanapun...

Nasi Ayam

Kali ini saya ingin berkongsi tentang bagaimana nak buat nasi ayam. Sebenarnya banyak mazhab membuat nasi ayam ini tetapi  bagi mereka yang suka nak mencuba nak membuat nasi ayam  mereka perlu tahu beberapa perkara asas pembuatannya . Makanan yang merupakan makanan tradisi masyarakat Cina ini sangat digemari  oleh semua masyarakat di seluruh dunia maklumlah makanan ini pun berasal dari Tanah besar China yang dibawa masuk sejak zaman dahulu kala lagi. Makanan tradisi ini juga telah diolah dengan pelbagai cara dan  bahan tetapi sebagai seorang chef apa yang penting rasanya tidaklah seharusnya hilang daripada yang rasa yang asli. Setakat sedikit bahan yang diolah dalam menyediakannya ianya masih boleh diterima. Bak kata orang, air tangan orang berbeza-beza bukan?Jadi apalagi kenalah cuba nasi ayam ini mana tau boleh buat perniagaan nasi ayam pula lepas nih tetapi kena promosi dulu pada kawan-kawan dan saudara mara dululah ya!

Bahan-bahan untuk rebus ayam
1 ekor ayam dipotong ikut suka besarnya (x potong pun boleh)

Bahan-bahan untuk perap ayam
1 sudu besar kicap pekat
1 sudu besar sos tiram
1 sudu sedikit kicap cair
2 ulas bawang putih-kisar
1 cim halia kisar

Bahan-bahan ntuk nasi
5cwn beras
3 sudu besar marjerin
1cm halia- dikisar
4 ulas bawang putih -dikisar
6 cawan air rebusan ayam tadi secukupnya
1 ketul kiub ayam
sedikit garam.
1 helai daun pandan

Bahan sos
5biji cili merah
5 ulas bawang putih
1 sudu teh cuka
Sedikit garam
Secukup rasa gula
3/4 cawan air

Bahan-bahan untuk sup
Lebihan air rebusan ayam
1 biji bawang besar kisar
1 sup bunjut
2 ketul kiub ayam
1 tangkai daun sup-dihiris
sedikit bawang goreng
Sedikit garam

Cara-cara Penyediaan

  1. Ayam dipotong ikut suka besarnya (tak potong pun boleh).Bersihkan dan rebus dalam periuk sehingga muat ayam sehingga separuh empuk Pastikan tidak rebus terlalu lama. Bahagi 2 air rebusan-satu untuk sup dan satu bahagian untuk nasi.
  2. Toskan ayam dan perap dengan bahan-bahan untuk perap selama 15-20min. Goreng ayam hingga garing. Potong dan curahkan dengan kicap cair dan sedikit minyak bijan.
  3. Basuh beras dan toskan. Panaskan marjerin, tumis halia dan bawang putih hingga garing. masukkan beras, dan kacau sebati, masukkan air rebusan ayam secukupnya dan garam. Masak seperti biasa.
  4. Untuk sos-kisarkan semua bahan diatas masak sehingga mendidih.
  5. Untuk sup- air rebusan ayam didihkan bersama bawang besar, rempah sup, sup bunjut, garam dan biarkan mendidih. Taburklan daun sup dan dan bawang goreng semasa hendak menghidang.
  6.  Hidangkan bersama daun salad, hirisan tomato dan timun.Hidanglah seperti menikmati nasi ayam biasa.

13 Julai 2010

MEE KARI

Mee kari di Old Town adalah antara mee kari yang sedap rasanya. Saya menggemari rasanya yang pekat dan betul betul kaw!. Kali ini saya nak berkongsi resepi mee kari tapi versi mee kari ini agak berbeza sedikit kerana ia menggunakan isi ikan sardin yang dikisar kasar. Saya mendapat resepi mee kari dari salah satu laman web di internet dan berasa resepi ini agak istimewa.  Saya tertarik dengan juadah ini kerana ia lain dari yang lai. ,Saya telah olah dan merangka resepinya dalam bentuk resepi lengkap. Orang kata mencantikan lagi anggaran-bahannya dalam bentuk resepi standard. Jadi pada mereka yang ingin mencuba mee kari ini pasti anda dapat merasai suatu kelainan yang ada pada mee kari ini. Sekiranya anda tidak mahu rasa sardin anda boleh tidak menggunakan isi ikan sardin. Sekiranya anda tidak suka pedas boleh juga mengurangkan penggunaan cili boh itu ok. Jadi saya ucapkan selamat masak-masak!


Bahan-bahan  A

1paket kecil serbuk kari daging – dibancuh dengan sedikit air / santan
1.5 liter air + 2 kotak santan (200)/ 2 kilo santan segar
1 tin isi ikan sardin kecil – dikisar sedikit, jangan sampai terlalu hancur - ambil isi sahaja
400gm ayam – dipotong kecil-kecil
4 tangkai daun kari
4 kumtum bunga cengkih
4cm kayu manis secukupnya
2 kuntum bunga lawang
3 sudu cili boh-dikisar(*)
1 labu bawang besar – dikisar (*)
6 ulas bawang merah – dikisar (*)
6 ulas bawang putih – dikisar (*)
200gm isi kerang – lebih banyak lebih sedap pada yang suka kerang
5 keping fish cake secukupnya – dihiris mengikut citarasa
120gm bebola ikan-dibelah 2
5biji tauhu kapas belah dua
4 keping asam keping / asam gelugur
Garam & perasa secukupnya


Bahan-bahan B

1 kg mee kuning – dicelur sedikit dengan air panas dan toskan
70gm taugeh – dicelur
4 keping tauhu – digoreng dan dihiris
6 biji telur rebus
6 kepeing Fish cake – goreng dan hiris
4 batang cili merah – dihiris halus
1 tangkai daun bawang & daun sup – dihiris halus
8 biji limau kasturi secukupnya - dibelah dua

Cara-cara Penyediaan

  1. Untuk kuah : Tumis daun kari, bunga cengkih dan kulit kayu manis. Masukkan bahan yang bertanda (*) dan tumis hingga naik bau.
  2. Masukkan serbuk kari dan tumis lagi hingga pecah minyak.
  3. Masukkan sedikit santan dan juga ikan sardin yang telah dikisar tadi. Biarkan hingga mendidih.
  4. Masukkan ayam, tambah sikit santan jika perlu, dan masak lagi hingga ayam empuk.
  5. Masukkan pula asam keping baki santan tadi dan masak hingga mendidih.
  6. Akhir sekali masukkan kerang, bebola ikan, kek ikan dan juga garam dan perasa.
  7. Biarkan hingga mendidih. Siap kuahnya...
  8. Cara hidangan :  Celur mee. Masukkan mee kuning ke dalam mangkuk, letakkan taugeh, kacang panjang, tauhu, fish cake dan telur rebus di atasnya. Tabur cili merah, daun sup/bawang, perah limau kasturi dan tuang kuah. Siap untuk dimakan!

12 Julai 2010

Spagetti olio

Pasta pasta pasta! inilah antara makanan  Italy yang sangat popular selain daripada pizzanya yang memikat selera. Yang istimewanya pasta dan pizza adalah rasanya boleh dipelbagaikan  mengikut citarasa masing masing. Antara makanan yang berasaskan pasta yang paling popular adalah spagetti bolongnaise, spagetti carbonara, lagsagna, macaroni dengan sos tomato dan sebagainya. Pizza pula biasalah kalau tak pizza pepperroni  anda boleh merasai pizza keju dan sebagainya dan di sini restoran pizza yang terkenal adalah Pizza Hut dan Domino's pizza. Pasta sebenarnya mempunyai banyak bentuk dan setiap bentuknya akan memberikan nama yang berbeza tetapi bahan asas pembuatan pasta adalah sama iaitu ia diperbuat daripada gandum berprotein tinggi . Kali ini saya ingin berkongsi membuat pasta yang  mudah untuk disediakan! Akhir kata CUCINA FELICE e BUON APPETITO!


Bahan-bahanA


500 gm isi udang- kupas dan potong
150gm isi ayam-potong kecil
2 sudu jus lemon
1/4 cawan daun parsley-dicincang
1sudu teh serbuk cili kering kisar ( chilli flakes)
1/2 sudu teh serbuk lada hitam
4 ulas bawang putih-dicincang
3 sudu minyak zaitun
Secukup rasa garam

Bahan-bahan  B

500gm spagetti
1/4 cup minyak zaitun
1tin /28gm ikan bilis jeruk (anchovies)/ boleh guna ikan tuna dalam tin
8 ulas bawang putih  dikisar halus
1 sudu teh serbuk lada hitam
1/4 cawan daun parsley-dicincang
Secukup rasa garam

Bahan C-pilihan jika suka

Roti yang disapu dengan mentega bawang putih-bakar dan potong kiub
150gm keju parmesan

 
Cara-cara penyediaan
  1. Panaskan minyak zaitun dan tumis bawang putih sehingga lembut kemudian masukkan udang, ayam dan kacau sehingga masak. Kemudian masukkan cili dan lada hitam. Gaul mesra.
  2. Masukkan jus lemon, garam dan daun parsley. Tutup api dan ketepikan.
  3. Untuk menyediakan bahan-bahan B pula Rebus spagetti sehingga masak dan kenyal.
  4. Kemudian panaskan1/4 cawan minyak dan tumis bawang putih, sehingga layu dan wangi. Pecah-pecahkan anchovies,  kemudian masukkan anchovies (ikan bilis jeruk) dan lada hitam. Gaulkan spagetti  dan daun pasrley sehingga sebati. Perisa dengan garam secukup rasa.
  5. Untuk menghidang curahkan bahan-bahan A yang telah dimasak ke atas spagetti. Taburkan dengan bahan-bahan C jika suka. 

 Tip Azli Razali
  • Tidak perlu menumis bawang putih sehingga terlalu garing dan perang memadai sehingga naik bau dan bolehlah dicampurkan dengan bahan lain.
  • Bahan- bahan A boleh dicampurkan sekali dan terus dimasak atas kuali yang panas sehingga udang dan ayam masak dan berbau wangi.
  • Roti yang disapu dengan sapuan mentega bawang putih  haruslah dibakar sehingga perang supaya ia sedikit rangup apabila dinikmati.

03 Julai 2010

Puding Roti Coklat

Puding roti coklat ini adalah olahan saya sendiri daripada resepi puding roti biasa. Kebiasaannya roti putih atau lebihan roti sering digunakan untuk membuat puding roti. Saya mendapat ilham ini kerana saya suka makan roti gardenia choco raisin itu. Saya sangat suka dengan rasa coklat dan ia sungguh lembut. Memang layan habis!. so dari situlah saya telah mencipta resepi ini. Puding ini telah saya kongsikan bersama-sama pembaca Utusan Malaysia pada minggu lepas 26 June 2010 di dalam kolumn saya Dari dapur Azli Razali. dengan artikel yang bertajuk Pengaruh Coklat. Ada beberapa respon yang mengatakan mereka sangat berpuas hati dengan keenakan puding ini sehingga mendapat pujian rakan2 dan saudara mara mereka. Ada juga yang teruja membuatnya hingga sanggup menyalin resepi pada tisu semasa membaca di restoran ketika menikmati makan di restoran itu. Dan ada juga yang terlupa untuk menyimpan keratan akhbar setelah membaca artikel saya pada minggu lepas. Seperti biasa mereka meminta saya untuk uploadkan resepi ini di blog dan facebook. Bagi tidak mengecewakan pembaca yang begitu mencintai dan meminati coklat, saya  kotakan janji saya untuk menerbitkan resepi puding roti coklat ini dalam blog saya ini. Diharap anda tidak kecewa ok! selamat mencuba puding roti coklat ini!


Bahan-bahan

12 keping roti gardenia (choco raisin)

600ml @ 2 1/2 cawan susu coklat

 25gm @ 1/4cawan  gula halus/kaster

5biji telur

1 1/2 sudu mentega untuk disapu

sos coklat Hershey’s


Cara-cara penyediaan

1. Sapukan mentega atas roti sedikit. Susun atas acuan pembakar.

2. Kemudian bancuh gula, telur dan susu. Curahkan dalam bekas berisi roti yang disusun.

3. Bakar 25 minit pada suhu 180 darjah celsius atau sehingga puding memejal dan tidak basah.

4. Sedia untuk dihidangkan. Nikmati dengan buah seperti pisang dan sos coklat.


Sos coklat

Bahan-bahan
110 gm coklat masak
180ml @ 3/4 cawan susu coklat
1 sudu tepung jagung

Cara-cara penyediaan
Masakkan semua bahan atas api yang sederhana sehingga likat dan sejukkan untuk dijadikan sos.