25 Ogos 2009

19 Ogos 2009

KEK COKLAT TANPA TEPUNG




 Kek coklat nih memang istimewa kerana tak menggunakan TEPUNG LANGSUNG! percaya tak percaya apa-apa pun kek nih memang layan habis!

Bahan-Bahan A

230gm coklat masakan
180gm mentega
175gm gula halus
175gm serbuk kacang hazel
6 biji telur
5 camca makan serbuk koko
70 gm serbuk roti

POPIAH ROTI

Resepi nih anda semua kena cuba. Saya dapat idea nih bila saya buka satu laman web masakan dan saya rasa sesuai untuk diubah kepada popia. Popiah biasanya menggunakan sengkuang, lobak merah, udang kering dan macam-macam bahan boleh digunakan sebagai isinya. Tapi kali nih cuba pulak tambah dengan roti pasti ada kelainan sikit. Boleh dimakan waktu pagi dan petang.Bahan-bahan

18 Ogos 2009

PUDING CARAMEL NESCAFE

Puding karamel atau lebih dikenali dengan nama cream caramel menggunakan telur sebagai agen untuk mengeraskan puding ini. Nisbah telur dan susu yang digunakan adalah lebih kurang 1 biji telur:200ml susu. Resepi ini menggunakan nescafe sebagai memberi rasa kopi kepada cream caramel ini. Try tengok!

12 Ogos 2009

PAI KACANG PECAN

Sesekali makan pai layan jugak. Ha ini ada satu resepi pai yang best. Sebenarnya kacang pecan kalau nak cari kat pasaraya seperti Giant dan Tesco memanglah susah. Kacang pecan nih mudah didapati di kedai menjual bahan2 buat kek, tapi nohal lah! masalah itu bukan masalah yang besar sebab boleh ditukar dengan kacang walnut, kacang gajus atau kacang badam. Mudah nak beli dan lagi satu lebih murah. Poket pun kena jaga jugak kan! walau macamanapun setiap kacang akan memberikan rasa yang berlainan sebenarnya. Tapi terserah!..... yang penting sedap dan jadikannn.... Ha apa lagi kasi bikin lah!

Kek Jam Nanas Crumble

Kek jem nanas crumble ini resepi asalnya menggunakan kelapa kering sebagai crumblenya. Tetapi resepinya telah diubah sedikit untuk memberi sedikit kelainan. Crumb sebenarnya adalah taburan yang dibuat dan ditaburkan di atas kek sebelum membakar. Taburan crumb ini akan menjadi rangup setelah kek masak sepenuhnya. Kerangupan crumb ini sangat sesuai dengan kelembutan kek jem nenas dan apabila anda menikmati kek ini anda dapat merasakan dua tekstur yang berbeza. Satu, tekstur kek yang lembut manakala tekstur atas kek(crumb) itu adalah rangup! Best..... Kalau tak caya cuba lah!

Bahan-bahan A

COKLAT BAR BERKACANG

Kek coklat memang enak dimakan. Bukan sahaja kanak-kanak menggemari kek coklat nih malah orang dewasa turut menggemari kek coklat. Kalau resepi kek coklat macam-macam jenis resepi kek coklat yang boleh kita dapati dan kita cuba. Terpulang yang mana satu yang kita gemari. Tapi kali ini saya nak berkongsi resepi coklat bar nih. Coklat bar nih texture dia tidaklah selembut coklat kek tapi rasa dia enak sebab antara lain resepinya ada menggunakan madu yang dimasak dengan coklat dan mentega. Dicampur pulak dengan aneka kacang fuhhh meleleh air liur ! Korang semua kena cuba resepi nih. Yelah ashik2 moist coklat kek aja kan. Sesekali apa salah cuba sesuatu yang lain. Betul tak?


Bahan-bahan A
120gm coklat masak
120gm mentega
2/3 cawan madu
¼ cawan gula halus


Bahan-bahan B
1 ½ cawan buah kering campuran
2/3 cawan tepung halus
2 camca makan serbuk koko
1 camca teh serbuk kayu manis
½ cawan badam, dicincang
½ cawan kacang gajus, dicincang
½ cawan kacang walnut, dicincang
1 biji telur

Cara-cara penyediaan
  1. Panaskan ketuhar pada suhu 180 degree C. Alas tin kek empat segi bersaiz 20x20cm dengan kertas minyak dan lengserkan dengan mentega.
  2. Masakkan bahan-bahan A sehingga semua capuran mencair dan sebati. Ketepi dan sejukkan.
  3. Ayak tepung, serbuk koko dan serbuk kayu manis kemudian campurkan dengan buah kering campuran dan kacang.
  4. Campurkan coklat yang cair tadi dengan telur. Kemudian masukkan bahan-bahan kering. Kacau sehingga sebati.
  5. Tuangkan ke dalam kek tin dan bakar selama 35 minit atau sehingga adunan tidak melekat pada pencucuk kek.

10 Ogos 2009

PIC OREN PARFAIT

Parfait adalah sejenis chill dessert yang diperbuat daripada produk tenusu seperti menggunakan krim dan krim keju. Enak dimakan waktu sejuk.Nak buat dia pun senang jer. Resepi ada diberi siap dengan cara-cara penyediaannya sekali. Apalagi copy dan pastelah! CEPAT!